الكلمة .. ابداع والتزام
إدارة منتدى (الكلمة..إبداع وإلتزام) ترحّب دوماً بأعضائها الأعزاء وكذلك بضيوفها الكرام وتدعوهم لقضاء أوقات مفيدة وممتعة في منتداهم الإبداعي هذا مع أخوة وأخوات لهم مبدعين من كافة بلداننا العربية الحبيبة وكوردستان العراق العزيزة ، فحللتم أهلاً ووطئتم سهلاً. ومكانكم بالقلب.
الكلمة .. ابداع والتزام

منتدى للابداع .. ثقافي .. يعنى بشؤون الأدب والشعر والرسم والمسرح والنقد وكل ابداع حر ملتزم ، بلا انغلاق او اسفاف

منتدى الكلمة .. إبداع وإلتزام يرحب بالأعضاء الجدد والزوار الكرام . إدارة المنتدى ترحب كثيراً بكل أعضائها المبدعين والمبدعات ومن كافة بلادنا العربية الحبيبة ومن كوردستان العراق الغالية وتؤكد الإدارة بأن هذا المنتدى هو ملك لأعضائها الكرام وحتى لزوارها الأعزاء وغايتنا هي منح كامل الحرية في النشر والاطلاع وكل ما يزيدنا علماً وثقافة وبنفس الوقت تؤكد الإدارة انه لا يمكن لأحد ان يتدخل في حرية الأعضاء الكرام في نشر إبداعاتهم ما دام القانون محترم ، فيا هلا ومرحبا بكل أعضاءنا الرائعين ومن كل مكان كانوا في بلداننا الحبيبة جمعاء
اخواني واخواتي الاعزاء .. اهلا وسهلا بكم في منتداكم الابداعي (الكلمة .. إبداع وإلتزام) .. نرجوا منكم الانتباه الى أمر هام بخصوص أختيار (كلمة المرور) الخاصة بكم ، وهو وجوب أختيار (كلمة المرور) الخاصة بكم كتابتها باللغة الانكليزية وليس اللغة العربية أي بمعنى ادق استخدم (الاحرف اللاتينية) وليس (الاحرف العربية) لان هذا المنتدى لا يقبل الاحرف العربية في (كلمة المرور) وهذا يفسّر عدم دخول العديد لأعضاء الجدد بالرغم من استكمال كافة متطلبات التسجيل لذا اقتضى التنويه مع التحية للجميع ووقتا ممتعا في منتداكم الابداعي (الكلمة .. إبداع وإلتزام) .
إلى جميع زوارنا الكرام .. أن التسجيل مفتوح في منتدانا ويمكن التسجيل بسهولة عن طريق الضغط على العبارة (التسجيل) أو (Sign Up ) وملء المعلومات المطلوبة وبعد ذلك تنشيط حسابكم عن طريق الرسالة المرسلة من المنتدى لبريدكم الالكتروني مع تحياتنا لكم
تنبيه هام لجميع الاعضاء والزوار الكرام : تردنا بعض الأسئلة عن عناوين وارقام هواتف لزملاء محامين ومحاميات ، وحيث اننا جهة ليست مخولة بهذا الامر وان الجهة التي من المفروض مراجعتها بهذا الخصوص هي نقابة المحامين العراقيين او موقعها الالكتروني الموجود على الانترنت ، لذا نأسف عن اجابة أي طلب من أي عضو كريم او زائر كريم راجين تفهم ذلك مع وافر الشكر والتقدير (إدارة المنتدى)
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab
نوفمبر 2018
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

اليومية اليومية

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع

المواضيع الأكثر نشاطاً
تفسير الأحلام : رؤية الثعبان ، الأفعى ، الحيَّة ، في الحلم
مضيفكم (مضيف منتدى"الكلمة..إبداع وإلتزام") يعود إليكم ، ضيف شهر نوفمبر/ تشرين الثاني ، مبدعنا ومشرفنا المتألق العزيز الاستاذ خالد العراقي من محافظة الأنبار البطلة التي قاومت الأحتلال والأرهاب معاً
حدث في مثل هذا اليوم من التأريخ
الصحفي منتظر الزيدي وحادثة رمي الحذاء على بوش وتفاصيل محاكمته
سجل دخولك لمنتدى الكلمة ابداع والتزام بالصلاة على محمد وعلى ال محمد
أختر عضو في المنتدى ووجه سؤالك ، ومن لا يجيب على السؤال خلال مدة عشرة أيام طبعا سينال لقب (اسوأ عضو للمنتدى بجدارة في تلك الفترة) ، لنبدأ على بركة الله تعالى (لتكن الاسئلة خفيفة وموجزة وتختلف عن أسئلة مضيف المنتدى)
لمناسبة مرور عام على تأسيس منتدانا (منتدى "الكلمة..إبداع وإلتزام") كل عام وانتم بألف خير
برنامج (للذين أحسنوا الحسنى) للشيخ الدكتور أحمد الكبيسي ( لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلاَ يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (26) يونس) بثت الحلقات في شهر رمضان 1428هـ
صور حصرية للمنتدى لأنتخابات نقابة المحامين العراقيين التي جرت يوم 8/4/2010
صور نادرة وحصرية للمنتدى : صور أنتخابات نقابة المحامين العراقيين التي جرت يوم 16/11/2006

احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 2020 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو الساحر333 فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 54772 مساهمة في هذا المنتدى في 36582 موضوع

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1 شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 12:38 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول

هانتكلم عن الكلاب وانواعها وكل حاجه

بس احب ابتدي بتحذيرات معينه من الكلاب . .

. . . .


تربية الكلاب في المنازل قد تسبب العمى التام

في كشف طبي - الأول من نوعه : طبياً ، وعلمياً ، ويثبت حقيقة إحدى وصايا نبي الإسلام - محمد صلى الله عليه وسلم - بعدم ملامسة الكلاب ، وإبعادها عن أماكن السكن والمعيشة - حذر الأطباء من ازدياد خطر الإصابة بالعمى ؛ بسبب لمس الكلاب ومداعبتها ، والتعرض لفضلاتها ، أو لعابها.
فقد وجد أطباء بيطريون مختصون في علاج أمراض الكلاب ، أن تربية الكلاب ، والتعرض لفضلاتها من : براز وبول وغيرها, ينقل ديدان طفيلية ، تعرف باسم (توكسوكارا كانيس) ؛ تسبب فقدان البصر والعمى لأي إنسان.

فبعد فحص 60 كلبا فحصاً شاملاً ، لاحظ الدكتور / إيان رايت - أخصائي الطب البيطري في سومرسيت - أن ربع الحيوانات تحمل بويضات تلك الدودة في فرائها , حيث اكتشف وجود 180 بويضة في الجرام الواحد من شعر الكلاب , وهي كمية أعلى بكثير مما هو موجود في عينات التربة, كما حمل الربع الآخر من كلاب الفحص 71 بويضة ، تحتوي على أجنة نامية، وكانت ثلاثة منها ناضجة ، تكفي لإصابة البشر بالعمى التام.

وفي التقرير الذي نشرته صحيفة( ديلي ميرور) البريطانية مؤخراً ، أوضح الباحثون ، أن بويضات هذه الدودة لزقة جدا ، ويبلغ طولها ملليمترا واحداً، وباستطاعتها الانتقال بسهولة عند ملامسة الكلاب أو مداعبتها, لتنمو وتترعرع في المنطقة الواقعة خلف العين.

ولتجنب الإصابة بمضاعفات العدوى بتلك الطفيليات ، ينصح الأطباء بغسل اليدين جيدا قبل تناول الطعام ، وبعد مداعبة الكلاب , خصوصا بعد أن قدرت الإحصاءات ، ظهور عشرة آلاف إصابة بتلك الديدان في الولايات المتحدة سنويا ، وتقع معظم الإصابات بين الأطفال.

وجدير بالذكر ، أن نبي الإسلام محمد - صلى الله عليه وسلم - كان قد أوصى - منذ أكثر من 1400 سنة - بعدم ملامسة الكلاب ولعابها ؛ لأن الكلب يلحس فروه أو جلده عدة مرات في اليوم ، الأمر الذي ينقل الجراثيم إلى الجلد والفم واللعاب ؛ فيصبح مؤذيا للصحة , كما أوصى – صلى الله عليه وسلم - في حال ملامسة لعاب الكلاب باليد أو بالأجسام ، بغسلها سبع مرات ، إحداها بالتراب أو الطين ، (وقد اكتشف العلماء مؤخرا ، أن الطين يقتل الديدان والطفيليات) , مشددا على ضرورة غسل الأيدي دائما قبل تناول الطعام

. . . .


و دلوقتي ان شاء الله هنبتدي مع شرح كل حاجة عن الكلاب 


. . . .


1- أفضل أنواع من الكلاب ممكن اقتنائها و تربيتها في المنزل:



طبعا أول حاجة هي ازاي نختار الكلب اللي ممكن نربيه في البيت، وانا هبتدي استعرض أفضل مجموعه من الكلاب ممكن تربيتها في البيت و العرض هيكون على حسب السهولة في التدريب والتربية مش على اي معيار تاني، يعني لا هرتب على حسب الشراسه او اي حاجة، ومع كل نوع هكتب مميزاته و ليه هو سهل وعيوبه طبعا الكلام ده خاص بالتربيه في المنزل، يعني ممكن المميزات تكون عيوب في حالات تانية.


ده ميمنعش ان اي كلب ممكن يتربي في شقه بس اكيد هنواجه صعوبات في تربيه انواع معينة وهنحتاج معامله خاصة، و الانواع دي مش هتنتكلم عنها دلوقتي خالص. وكلامي في الموضوع ده خاص بتربيه الكلاب في المنزل اللي فيه عائله، يعني مش منزل عايش فيه شخص لوحده، لان لو الواحد عايش لوحده ممكن يربي اسد علشان هيكون رايق ليه ههههههههههه. المهم نبتدي الموضوع ونقول

. . . .


1- الجولدن ريتريفر(Golden Retriever):











طبعا كلب غني عن التعريف وبيعتبر افضل خيار للتربية في المنازل، وهو اساسا كلب صيد مهمته انه يطارد الفريسه ويجيب الفريسه بعد اصطيادها،





مميزاته:




1- كلب ذكي جدا جدا، بيستجيب للتدريب بسهولة وذكاء وسرعة.







2- بيتقن التدريبات الجديده بسرعه ودقه. 3- غير شرس وودود جدا مع اصحابه ومع الغرباء. 4- كلب نشيط ومرح ومحب للعب. 5- حجمه مش كبير بصوره مبالغ فيها وده بيديله ميزه كبيره في البيت. 6- شكله جميل وحبوب وخصوصا للبنات. 7- مفيش خطوره منه مع الأطفال وبيعتبر من افضل الكلاب في رعاية الأطفال، حنون بدرجة كبيره جدا جدا ومخلص لاصحابه. 8- سهل جدا تربيته مع اي حيوانات اخرى زي الكلاب او القطط.



عيوبه:


1- كلب بيحب النباح وصوته عالي وده طبعا بيسبب ازعاج كبير وخصوصا انه ممكن يعمل مشاكل مع الجيران.





2- اللابرادور (Labrador Retriever):
2- فروته كثيفه نوعا ما وبيتبع كده مجهود في الاستحمام و النظافه. 3- غير شرس يعني لا يمكن اعتباره كلب حراسه من الدرجة الاولى او الثانيه. 4- نشاطه الزايد و شقاوته لو لم يتم السيطره عليهم بصوره صحيحه هينقلب الموضوع لجحيم لانه ممكن يدمر حاجات كتير في المنزل.









نفس مواصفات ومزايا وعيوب الجولدن ريتريفر لكن بيختلف عنه في كام نقطه:


1- غير حيوي ومرح بنفس درجة الجولدن ريتريفر



[img][/img]




3- الجيرمن شيبرد (German Shepherd):
2- شكله بيوحي بالشراسه اكتر من الجولدن ريتريفر، ودي ميزه لانه ممكن في الحراسه يخوف اي حد ملوش في الكلاب، لكن بردو مش هيكون حارس مثالي.









طبعا كلب مفيش حد ميعرفوش، وبيعتبر أفضل خيار للتربية في المنزل بعد الجولدن واللابرادور لتميزه بحس الحراسه وصفاته الكتيره اللي عايزه مجلدات علشان نتكلم فيها.





مميزاته:





1-
سهل جدا في تدريبه و تربيته، درجة ذكاءه عاليه جدا جدا، بيستوعب التدريبات و الأوامر بسرعة كبيرة يعني مناسب لأي حد ملوش خبرة في الكلاب.



2- كلب نشيط ومرح ومحب لأصاحبه جدا جدا.

3- وفي لأصحابه بصورة رائعة.

4- شرس وحارس يقظ و مثالي جدا.

5- شكله جميل وطبعا بيميل ليه الولاد أكتر من البنات لان شكله بيوحي بالقوة و الشراسه مع الجمال.

6- حجمه بردو مش كبير اوي بصورة تعوق تربيته في المنزل.

7- كلب حنون جدا مع الأطفال وسهل تربيته معاهم ومفيش خوف منه عليهم ابدا بالعكس انت تطمن على اطفالك مع الجيرمن تماما.

8- سهل تربيته مع اي حيوانات اليفه أخرى بشرط انك تعوده على كده من الصغر.



عيوبه:



1- فروته وشعره في انواع منه بتكون كثيفه ومحتاج عناية واهتمام دوري من تمشيط و استحمام.






3- بردو بيحب النباح وصوته عالي اوي. 4- محتاج تدريب و الخروج بيه يوميا في نزهات طويله للمحافظة على لياقته و صحته. 5- غيور وبيحب صاحبه اوي، ولو صاحبه اهمله او انشغل بيه ممكن يعمل اي حاجة علشان يجذب انتباهه. 6- غالبا هيكون له صاحب واحد بس في المنزل بيخلص ليه جدا، وبردو هيكون عارف الباقيين وبيخلص ليهم، لكن بيعشق واحد فقط. 2- لو لم تتم السيطره على شراسته ممكن يكون مؤذي وخصوصا للغرباء. 





4- البوكسر (Boxer):










البوكسر من ألطف الكلاب اللي ممكن تربيتها في المنزل، بس عيوبه في المنزل بتطغى على مميزاته خصوصا بالنسبه لطريقة حياتنا كمصريين و عرب.





مميزاته:




1- ذكي جدا جدا، وسهل- في تدريبه وتلقينه اساليب وحيل جديده.
2- كلب حيوي وشقي ومرح وظريف جدا جدا، خصوصا انه بيصدر صوت مضحك جدا لما يكون فرحان وسعيد.
3- فروته قصيرة ومش محتاجه عناية كبيره.
4- نباحه قليل ومش مزعج زي الجولدن و اللابرادور و الجيرمن.
5- مثالي لأي شخص بيمارس رياضة الركض او الهرولة لانه بيحتاج يبذل مجهود للمحافظة على رشاقته.
6- كلب شرس جدا وممكن تشريسه مع الغرباء او الحيوانات، وعامة حارس مثالي.
7- ودود جدا مع الأطفال بس بسبب شقاوته ممكن يسبب ليهم أضرار، لذلك لا ينصح بتركه فترات طويله معاهم من غير مراقبة.



عيوبه




1- نشيط و حيوي بصورة ممكن تكون مدمره خصوصا انه بيقفز بقوائمة الاربعه في نفس الوقت و قفزته عاليه ممكن توصل لمتر ونص، وطبعا بالشكل ده هتلاقيه بسهوله فوق اي حاجة عندك في البيت لو متمتش السيطره على افعاله بصورة صحيحه.








2- عنيد بعض الشيء لو تم تدريبه بصورة خاطئه او تم الافراط في تدليله. 3- محتاج نظام رياضي خاص للمحافظة على رشاقته وصحتة. 4- شكله لبعض الناس غير محبوب وخاصة البنات. 5- علشان يكون شكله حلو خاصة للهواة بنضطر نعمل له عملية قص الذيل و وتقويم الاذن اللي بتكون مكلفة شويه. 6- محتاج شخص له خبرة في التدريب علشان يقدر يسيطر عليه ويدربه بصورة صحيحة. 7- غيور جدا جدا على صاحبه ولو صاحبه اهمله وانشغل عنه بحيوان تاني غالبا بيتجه لتخريب اي حاجة لجذب انتباه صاحبه. 8- لو في حيوان تاني في المنزل لازم يتعود عليه منذ صغره علشان ميكونش شرس معاه.








5- الرودفايلر (Rottweiler):










طبعا من الكلاب اللي ليها شعبيه كبيرة اوي والكل بيحبه لصفاته الرائعة، وهو اساسا من كلاب الرعي و بيستخدم في الحراسه ومن أفضل كلاب الحراسه في العالم.





مميزاته:





1- كلب وفي لصاحبة لأبعد الحدود لدرجة انه ممكن يموت نفسه في سبيل صاحبه.






2- ذو بنية جسدية قوية جدا بتأهله يكون حارس مثالي جدا. 3- مناسب جدا للذكور لما يوحي به شكله من قوة و هيبة ووقار. 4- ذكي جدا واستيعابه عالي لأي اوامر او تدريبات جديده. 5- حنون جدا مع الأطفال، لكن نظرا لقوته و ضخامته ممكن يأذي الأطفال بغير قصد. 6- لا ينبح كثيرا وهادي جدا في اوقات فراغه.










6- البيت بول (Pitbull):











1- محتاج اهتمام و رعاية كبيرة، خصوصا في التدريب لأنه كلب مليء بالعضلات ولازم يتعمل له برنامج تدريب سليم، وطبعا لازم يخرج كل يوم ويجري علشان يبدد الطاقة الزايده في جسمه. 2- عنيد جدا ودماغه ناشفه ومحتاج شخص تكون له خبره كبيرة اوي في تربية الكلاب ولا ينصح بيه بتاتا لأي مبتدئ. 3- نظرا لضخامه بنيته فبيكون محتاج تغذيه خاصه و مكلفه. 4- شرس لأبعد الحدود مع الغرباء وخطر جدا عليهم وممكن يعمل مصايب مع اي غريب وصعب جدا انه يتأقلم مع كل البشر، يعني باختصار لو حد جالك حتكون مضطر انك تحبسه قبل ما اي مخلوق غريب يدخل البيت. 5- لازم تجيبه جرو صغير في حدود شهرين بالكتير علشان تقدر تسيطر عليه صح. 6- لا ينسجم بسهولة مع الحيوانات الأليفه. 7- كتير من الناس بتشوفه كلب ممل في البيت لأنه لما بيكون في البيت بيفضل صامت وساكت ومش بيلعب او يتنطط.









طبعا الكلب ذو السمعة السيئه و المظلوم أبدا، كل الناس فاكره انه كلب مصايب و بس، لكن الكلب له مزايا كتير اوي وعلى عكس ما كل الناس فاكراه.





مميزاته:



1- حجمه صغير في المنزل يعني مش بياخد مساحه كبيره.








2- فروته قصيره ومش محتاج عنايه كبيره من استحمام و تنظيف زي الجولدن و الجيرمن مثلا. 3- قليل النباح جدا جدا بالكاد بيطلع له صوت ودي من اهم مميزاته. 4- هادي جدا في اليت ومش بتاع مشاكل، وطول ما صاحبه مشغول عنه بيفضل انه ينام ومش بيعمل اي قلق. 5- كلب مناسب لأي شخص رياضي لانه لازم يتدرب تدريبات عنيفه و ويوميه للمحافظة على رشاقته و لياقته. 6- أفضل حارس ممكن تجيبه سواء حراسه شخصيه او للمنزل. 7- كلب ذكي جدا جدا جدا، ودرجة استيعابه عاليه وبيتعلم الاوامر و التدريبات الجديده بسرعه فائقة. 8- حنون لأقصى درجة مع الأطفال ومع صاحبه، لكن بردو علشان بنيته القوية لا يفضل تركه مع الأطفال لوحده. 9- مخلص لأبعد الحدود لصاحبه وممكن يموت نفسه دفاعا عن صاحبه ويحميه باي شكل.




عيوبه:






1- كلب عنيد ومحتاج شخص ذو خبرة كبيره في تربية الكلاب للسيطره عليه. 2- تدريبه صعب جدا للمبتدئين ولازم تكون خبرتك كبيره في التدريب. 3- لازم تجيبه أقل من شهرين علشان تقدر تسيطر عليه و تربيه صح لان لو سنه كبير مفيش امل انك تغير طباعه. 4- شرس جدا جدا مع الغرباء ومع الحيوانات الأليفه، وعامة شراسته ممكن السيطره عليها لكن لازم من بدري جدا وبردو مش ممكن تأمن انك تسيبه مع اي غريب. 5- محتاج اهتمام ورعاية خاصه علشان التدريبات الرياضيه العنيفه اللي محتاجها يوميا، ومحتاج تفرغ للاهتمام بيه. 6- لو استخدم في الحراسه لازم الناس كلها تكون عارفه انك مربي بيت بول لان لو حد غريب دخل تأكد انه هيطلع جثه او على احسن تقدير بعاهة مستديمه ودي طبعا مشكلة كبيرة. 7- محتاج نظام غذائي دقيق و صارم للمحافظه على لياقته و صحته. 8- غير مناسب اطلاقا للبنات لصفاته الصعبه. 9- سمعته في العالم سيئه جدا وناس كتير هتخاف منه وهتخاف تدخل بيتك لو عرفت انك مربي بيت بول فيه وفي اماكن ودول كتير ممنوع دخول البيت بول فيها. 10- مكلف ماديا لانه محتاج تدريب و نظام غذائي وأدوات للتدريب، بس النقط دي طبعا مميزات لأشخاص كتير هوايتهم الرياضه و الحاجات دي، يعني الامور دي بتكون مصدر امتاع ليهم.







7- الجريت دان أو بالمصري الدانواه (Great Dane):










كلب كلنا عارفينه و بنحبه جدا جدا لان شخصيته لذيذه اوي





مميزاته:





1- كلب سهل في تدريبه و تربيته وتعليمه اوامر جديده 2- فروته قصيره وسهل العناية بيها. 3- نباحه قليل وغير مزعج ابدا. 4- كلب حنون و عطوف جدا جدا ومحب لصاحبه جدا وغير مؤذي بالمره و غير شرس. 5- بنيته الجسديه ضخمه وبتوحي بالهيبه والوقار ومخيف لاي حيوان غريب مع انه طيب جدا.




عيوبه:





1- غير شرس بالمره ولا يمكن الاعتماد عليه في الحراسه.





2- حجمه ضخم جدا ومن الصعب تربيته في المنزل لاحتياجه مكان كبير للمعيشه وكمان بيحتاج كميات كبيرة من الطعام. 3- ضخامته بتخليه خطر على الأطفال. 4- كلب غير محب للعب و الشقاوة اوي وده بيخليه ممل لبعض الناس وناس تانيه بتشوف دي ميزه. 5- درجة ذكائه أقل من الانواع السابقة.








دول كانو أهم انواع ممكن تربيهم في البيت، في انواع طبعا تانيه كتير جدا، وانا استثنيت كلاب الزينه من الموضوع تماما لأنها اصلا كلاب بيت فمش هتكلم عنها، وفي انواع زي الماستيف و الدوجو ارجنتينو والكان كورسو والبولدوغ والمالينوا بيكون ليها معاملة خاصه وصعب تربيتها في المنزل من قبل اي حد، ده غير انها انواع غير شائعة، وعامة ممكن نقول ان الماستيف و الدوجو و زي البيت بول تقريبا في حاجات كتير و البولدوغ زي الرودفايلر و المالنيوا له معاملة خاصة وخطر تربيته في البيت.







2- العمر المناسب لإحضار الكلب للمنزل:



تاني نقطة مهمة في موضوعنا هي نجيب الجرو في اي عمر؟ وبما اننا بنتكلم عن معيشة الكلب في بيت فدي هتحط ادامنا بعض القيود، لان الكلب علشان يتعود على المعيشه في بيت لازم يكون عمره صغير، وهنقسم الكلاب لمجموعات كل مجموعة ليها نفس المعاملة:







1- الجولدن ريتريفر و اللابرادور:

أفضل عمر لاقتناء النوعين دول في سن 3 شهور، علشان الجرو يكون قابل للتدريب، أقل من كده الجرو مش هيستجيب لحاجة وهيكون مصدر ازعاج وأكبر من كده هنواجه صعوبة في تدريب الجرو و تعويده على قوانين المنزل.



[img][/img]



2- الجيرمن شيبرد و الجريت دان:

الجيرمن له معامله خاصه لانه كلب سهل تدريبه جدا، وعامة أفضل سن لجرو الجيرمن بيكون بردو عند سن 3 شهور لكن ممكن لغاية 6 شهور مفيش مشاكل، وممكن بردو من اول شهرين بس هنتعب معاه حاجة بسيطه خصوصا في موضوع الحمام و النوم، ونفس الكلام ينطبق على الجريت دان.





3- البوكسر و الرودفايلر:

أفضل عمر للنوعين دول من سن شهرين ل 3 شهور علشان نقدر نسيطر على افعالم ونعلمهم قواعد المنزل بسهولة، وخاصة ان البوكسر حيوي جدا و الرودفايلر لو جبناه اكبر من كده هيعمل مشاكل ومش هيأتلف الناس بسهولة وممكن يكون مصدر ازعاج مدى العمر.







4- البيت بول:

البيت بول بالذات لازم نجيبه اقل من شهرين، يعني من شهر ونص لشهرين بالكتير، أكتر من كده هندخل في مشاكل ملهاش حل، لكن جيل شهرين مناسب جدا للسيطره على شراسه البيت بول وتطويعه للمعيشه في المنزل و تعويده على قوانين المنزل.

طبعا يا شباب لازم نحط في الاعتبار ان الجراوي لغاية سن 3 شهور بتكون محتاجة معاملة خاصه، يعني تغذيه معينة و لازم نصبر عليها في موضوع الحمام لانها مش بتقدر تتحكم في المثانه و المستقيم ده غير موضوع النوم، لازم نهيأ للجرو مكان مناسب للنوم من تدفئه وراحه وحاجات من دي، وطبعا كله لسه هنتكلم فيه باستفاضه.

حاجة تانيه احب اركز عليها، ان الكلام ده خاص لو انك هتربي الكلب في البيت، يعني مش معنى كلامي ان اي حد عايز يجيب رودفايلر مثلا لازم يجيبه جرو صغير كده، انما الكلام موجه للي هيربي في البيت وداخل الشقه فقط، وتفرق اوي لو بيتك بحديقه وهتربي الكلب بره، ساعتها يبقى انت بره حدود الموضوع. اتمنى تكون المعلومه وصلت.





[b class="vbmenu_control" style="background-image: url(http://forums.fatakat.com/images/fatakat/misc/bg_tcat.gif); background-color: rgb(248, 248, 248); color: rgb(115, 72, 164); font-weight: bold; font-size: 11px; font-family: tahoma, verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; padding: 3px 6px; white-space: nowrap; border-style: solid; border-width: 1px; border-color: rgb(255, 255, 255) rgb(204, 204, 204) rgb(204, 204, 204) rgb(255, 255, 255); width: 120px; cursor: pointer;"]التقييم:  [/b]


منقول


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

2 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 2:26 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px;"]ودي صور جراوي كل نوع من الأنواع اللي اتكلمت عليها سابقا:[/b]

الجولدن ريتريفر:





اللابرادور ريتريفر:







الجيرمن شيبرد:







البوكسر:





الرودفايلر:







البيت بول:






الجريت دان:












3- أول يوم لكلبك في المنزل:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

النقطه التالته في الموضوع يا شباب هي أول يوم للكلب في المنزل، ومن وجهة نظري دي أهم نقطه لأنها لحظة بناء الثقه بينك و بين الجرو، وهيترتب عليها حاجات كتير أوي، و اليوم ده هناقشه من محورين، الأول هو الاستعداد لليوم ده و التاني هو من بداية وصول الجرو للمنزل.






الاستعداد لإحضار الجرو اللمنزل:



طبعا تربية كلب في البيت عملية مش بسيطه في بدايتها، وممكن تتعب معاه شهور لغاية ما تظبط كل حاجة معاه، بس في المقابل المتعة اللي بتحصل عليها بتساوي اضعاف التعب ده، ودي مجموعة من النقط الواجب مراعتها قبل احضار الجرو للمنزل:







1- لازم يكون جميع أعضاء المنزل متقبلين الموضوع نفسيا وحابينه ومحدش عنده اعتراض عليه. 




2-- لازم يكون عند جميع افراد المنزل عارفين المجهود اللي هيبذل مع الكلب من البداية و بصورة 

واضحه جدا علشان مش نقابل مشاكل بعدين تأثر على شخصية الكلب و يكون صعب تقويمها.




3- يفضل ان جميع افراد المنزل يقرأوا معلومات عن تربية الكلاب ونوعية الكلب اللي هيتم احضاره و شخصيته وطباعه.




4- تجهيز مكان نوم الجرو وده موضوع هناقشه بالتفصيل بعدين. 





5- الاستعداد بطعام للكلب وكمان الاستعداد بالمكافئات علشان نضمن سرعة في التدريب و 

التربية، و بردو الطعام و التدريب على قوانين المنزل دي نقطه منفصله تماما هيتم شرحها بالتفصيل.





6- تجهيز العاب للكلب الصغير لأن كل الكلاب محتاجه تلعب علشان تنمي قدراتها و ادراكها و استيعابها.





7- الاتفاق على احد المنزل ليكون هو صاحب الكلب في حين ان بقية الافراد هيكونوا اصحاب ليه، 

بمعنىي آخر واحد هيكون هو صاحب الكلب المباشر وبقية الافراد الكلب هيكون عارف انهم اهل 

البيت بردو وهيسمع كلامهم بس مش هيعارض كلام صاحبه الاساسي، ودي مهم جدا علشان ننمي حس الانتماء عند الكلب.





8- يفضل وقت احضار الجرو يكون جميع افراد المنزل متواجدين، وكمان يفضل يكون تاني يوم ليك اجازة علشان تقدر تراعي الجرو كويس.





9- لا يفضل احضار الجرو بالليل او في الصباح الباكر علشان تقدر تقضي معاه وقت كويس وتزيل رهبة المكان الجديد من عنده، وكمان نتيح فرصه للجرو انه ينام بعد ما يعتاد نسبيا على اسرته الجديده .





10- الاستعداد بأدوات التنظيف علشان نزيل فضلات الكلب لانه طبيعي هيعمل حمام اول ما يدخل البيت، علشان مش نلخم نفسنا اول ما الكلب نعلمها. 




.



 
1


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

3 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 2:28 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px; text-align: -webkit-center; background-color: rgb(242, 231, 255);"]بعد وصول الجرو للمنزل:





هنا بقى ندخل على المهم، الكلب يا جماعه اول ما هيدخل البيت هيعمل حاجة من اتنين، ياما هتلاقيه فرحان و مزقطط وعمال يهوهو ويجري في كل مكان وده طبيعي ولازم نسيبه يعمل كده علشان ياخد على المكان كويس، وفي نفس الوقت يستحب ان الكل يلاطفه ويلعب معاه ويحسسه بالامان. وعامة الكلب اول ما بيدخل مكان جديد هيعمل حمام، فدي حاجة مش تزعل خالص وطبعا بلاش ندي اي رد فعل عنيف في اول مره دي لان ده طبيعي جدا علشان الكلب يعلم مكانه الجديد.






ونوعية تانيه من الكلاب هتلاقيها منطويه جدا على نفسها اول ما تدخل البيت، والنوعية دي لازم مش نحاصرها كلنا، بالعكس صاحب الكلب بس هو اللي يقرب من الكلب ويحاول يكسب ثقته، والباقيين يتجاهلو الكلب تماما لغاية ما نبني الثقه بين الكلب و بين صاحبه، وبعد كده هنبتدي نقربه من بقية افراد المنزل بس بهدوء وبدون عصبيه







وطبعا اول 3 ايام للكلب في البيت ولغاية ما نبني الثقه بينه و بين صاحبه محدش هيزعق للكلب ولا يتعامل معاه بعنف او يوبخه بتاتا غير صاحبه، علشان الكلب مش يهاب الاسره وينطوي على نفسه زياده. وصاحبه بردو يحاول يقلل من التوبيخ لغاية ما يبني ثقه بينه و بين الكلب.







بعد اول ساعتين للكلب في البيت نحاول ناخده المكان اللي حاطين له الاكل فيه ونوقفه هناك شويه علشان يعرف ان ده مكان الاكل و الماء، وبالطبع مش هياكل لان المكان جديد عليه بس هيكون عرف ان في طعام في المكان.








والتودد للكلب هيكون يا جماعه بانك تجيب له قطع صغيره من اللانشون او بسكوت الكلاب وتحاول تقرب العلاقه بينك و بينه بانك تديله قطع صغيره علشان يحس انك بتحبه، ولو الكلب خاف منك مش تزعل، سيبه نص ساعه براحته ومش تديله اهتمام وبعدين ترجع تاني تتودد له، وهتلاقي نتيجه سريعة ان شاء الله.






بعد فتره هنلاقي الكلب عايز ينام خصوصا لو كان جرو صغير في سن شهرين، هنا هناخد الكلب لمكان النوم اللي جهزناه ليه، وهيكون المكان عباره عن وساده كبيره و نظيفه وتكون موضوعه في حاجة ليها حواف كبيره يعني زي كانه سرير بحواجز مثلا، علشان الكلب يحس بالأمان، ويفضل طبعا لو كان وساده كلاب من الجاهزه. وكمان صاحب الكلب لازم يفضل جنب الكلب اول يوم وهو نايم علشان الكلب يحس بالامان ونقرب المسافه بينه و بين صاحبه.






4- مكان قضاء الحاجة:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

طبعا أكتر حاجة بيعاني منها أي حد بيربي كلب في بيته هو مكان قضاء الحاجة، خصوصا ان الكلاب مزعجة جدا في الموضوع ده على عكس القطط، وأحب انبه على حاجة ان مفتاح الموضوع ده هو الصبر والصبر ولا شيء غير الصبر. ولتعويد الكلب على قضاء حاجته في الحمام أو في مكان معين مكن نتبع كذا طريقه بس من خلال تجاربي لأني طول عمري كلابي عايشه في البيت وعمري ما ربيت كلب بره البيت بحب اجمع الطرق كلها في طريقة واحده والحمد لله اثبتت نجاحها مع كل الكلاب حتى مع العنيد منها، وبسم الله نبتدي الأول بشوية معلومات ضروريه عن فسيولوجيا الكلاب قبل مناقشة الطرق.

الكلاب يا جماعة لغاية عمر 3 أو 4 شهور مش بتقدر تتحكم في عضلات المثانه أو المستقيم، يعني ببساطه الكلب أول ما بيحس انه محتاج يعمل حمام بيعملها مكانه حتى لو كان بياكل ومش بيقدر يمسك نفسه، ودي نقطه مهمة جدا لان ناس كتير متوقعه ان الكلب علشان شكله كبير -خصوصا مع الكلاب زي الجيرمن- يبقى خلاص لازم يروح الحمام ولو معملش واستجاب للتدريب يبقى غبي، طبعا ده مفهوم خاطئ جدا. ولازم نحط الكلام ده في اعتبارنا قبل اي تدريب.

الكلام ده ميمنعش اننا نعود الجرو من اول يوم ليه في البيت على الحمام، لكن منتوقعش استجابه سريعه الا بداية من عمر 4 شهور أو 5 شهور، وحتى في كلاب بتوصل لسن 6 شهور ولسه ماتعلمتش، ودي كلها متقلقش حد.

حاجة تانيه لازم نعرفها، ان الكلب بيعمل حمام بعد الاكل بفتره تتراوح من 10 ل 30 دقيقه وبيعمل حمام بعد مده من اللعب تستمر 15 ل 30 دقيقه، يعني نتوقع لو لعبنا مع الكلب مده 15 دقيقه انه هيعمل حمام، وعلامات احتياج الكلب لقضاء الحاجة انه تلاقيه بيشمشم في الارض بحركات دائريه وبعدين يقف في مكانه ويبتدي يعمل الحمام. وكمان الكلب اول ما بيصحى من النوم بيعمل حمام وغالبا بيكون بول، ودي حاجة مهمة بردو لازم تكون في بالنا.

طبعا زي ما كلنا عارفين الكلب بيحدد مكان قضاء حاجته بالرائحه، وغالبا بياخد لنفسه مكان يعمل فيه الحمام، وده بنسميه ال hot spot او النقط الساخنه، والمشكلة كلها بتتركز في كيفية تغيير النقط دي، وهشرح ليكم الطريقة اللي جربتها اكتر من مره وجابت نتيجة سريعة.

قبل أي حاجة لازم ننظم مواعيد وجبات الجرو، مع مراعاة ان الوجبات يكون فيها شوربه في الفطار و الغداء علشان زي ما بنقول بالعاميه كده بطن الكلب تمشي، ويعمل حمام بسرعة بعد الاكل، و في العشاء نحاول نخلي الوجبه من غير شوربه لو كنت هتنام على طول بعد اطعام الكلب. تنظيم الوجبات ده بينظم عمليات الايض ( التمثيل الغذائي) و الاخراج عند الكلب وده مهم من نواحي كتير جدا بس حاليا بنتكلم عن الاخراج، بكده انت هتنظم مواعيد الاخراج عند الكلب وده المهم.

أكيد الكلب في المراحل الاولى هيعمل حمام كتير وفي اماكن كتيره و المطلوب اننا نلاحظ الاماكن دي، واول ما الكلب يعمل في مكان ننضف المكان ده كويس، باي مادة تنظيف ميكونش في مكوناتها مادة الامونيا لأن ريحتها زي ريحة البول. في مزيج ظريف كده كنت باستخدمه وكان بيجيب مفعول اكيد، وهو انك تخلط الماء مع شوية كلور وديتول و اي مادة منظفه للارضيات -لو الارض عندك سيراميك- وصابون سائل بس يكون معطر اهم حاجة علشان يزيل الروائح الكريهة، وتنضف المكان اللي عمل فيه الكلب بالمزيج ده. وطبعا لو كان براز تشيل البراز وتحطه في المكان اللي عايز الكلب يعمل فيه وتسيبه هناك.


ولما نحدد اي hot spot ننضفها كويس وبعدين نسمحها كويس بالخل علشان نضمن ان الرائحه راحت منها تماما، وبعدين نرش عليها فلفل اسمر كتير، لان الكلب هيحاول يرجع ليها ولما يشمشم فيها ريحة الفلفل الاسمر هتتعبه اوي وهيعرف ان ده مش مكان قضاء الحاجة. 

نيجي بقى للشغل العملي، بعد كل وجبه بفتره لا تزيد عن 10 دقايق لازم ناخد الكلب للحمام، ونسيبه هناك لغاية ما يعمل حمام، طبعا مش نسيبه ساعتين تلاته لو معملش، ويفضل انك تدخل الحمام معاه و تشجعه انه يعمل حمام، بانك تقول له "اعمل حمام" او "pee" او اي كلمة تانيه انت حابب تستخدمها، ولما الكلب يعمل حمام نظهر له السعاده ونكافئه باي قطعة بسكوت كلاب او قطعة لانشون مثلا، ونفس الكلام اول ما الكلب يصحى من النوم وبعد كل فتره لعب مدتها 20 دقيقه. ويفضل ان تعود الكلب على كلمه علشان مش يحرجك لما يكبر بانه يعمل حمام مثلا في الشارع او في مكان مش صح.


طيب اكيد هنصادف اوقات كتيره ان الكلب يعمل حمام في خارج الاوقات دي وده طبيعي. لو انت شفت الكلب بيعمل حمام في مكان خطأ اياك و الضرب، كل اللي تعمله لو قفشته بيعملها انك ترفع احد رجليه الخلفيه وتزعق له بصوت حاد يبان فيه الغضب وتاخده فورا على الحمام قبل ما تنضف المكان، وتحمسه انه يعملها في الحمام، ولما يعملها تكافئه وبعدين تنضف المكان وهو مش شايفك. 

ولو الكلب عملها وانت مش شايفه اياك و العقاب او التوبيخ لان الكلب مش هيعرف انت بتوبخه ليه، بكل بساطه تنضف المكان زي ما قلت قبل كده، ولو براز تشيله وتحطه في الحمام وتاخد الكلب على الحمام تشممه البراز و تخرجه تاني. 

في ناس كتير جربت انها تحط في ال hot spot ورق جرايد ولما الكلب يعملها تشيل ورق الجرايد وتحطه في الحمام علشان الكلب يعرف المكان بالريحه بس بصراحه الطريقه دي عمرها ما نفعت معايا لكن مفيش مانع من التجربه طبعا. 









نيجي بقى للجراوي اللي سنهااقل من 4 شهور، في العمر ده هنلاحظ ان الجرو في وسط نومه محتاج يعمل حمام، فبيفضل انك تاخد الجرو بعد ما ينام 5 ساعات وتدخله الحمام علشان يعمل حمام و ترجعه تاني، وبكده نحافظ ان الكلب ميتعودش على اي hot spot او انه يعملها بره الحمام.

في حاجة بقى مهمة، الكلاب لما بتبتدي تتحكم في المثانه هنلاحظ حاجة غريبه شويه، ان الكلب ممكن تلاقيه وهو بيلعب او بيتحرك بينزل نقط من البول، ده طبيعي ومش مقلق خالص لانه بيكون عايز يعمل حمام وبيحاول يمسك نفسه، لو عمل كده مش نقلق خالص ولا ناخده على الحمام في ساعتها، بالعكس نسيبه شويه علشان ننمي جواه الموضوع ده، وبعدين ناخده على الحمام، علشان يتعود يمسك نفسه كويس. 

طبعا نفس الكلام ده هنطبقه لو عايزين الكلب يعلمها بره البيت، بدل ما ناخده الحمام هناخده بره البيت، يعني انا مثلا الكلب بتاعي طول ماحنا في البيت بيعمل في الحمام بدون مشاكل، واول ما نخرج متعود يعملها في الشارع قبل ما نركب العربيه، وبردو بيعمل حمام في الشارع قبل ما نطلع، هو الموضوع موضوع صبر ومثابره لا اكثر ولا اقل.







5. تغذية الكلاب


اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

في النقطه الخامسه يا شباب هتكلم عن تغذية الكلاب سواء كانت جراء أو كلاب بالغه، والموضوع ده له أهمية كبيره جدا لأن التغذية السليمة بتضمن لكلبك صحة كويسه وكمان بتزود من معدل العمر (طبعا الأعمار بيد الله سبحانه وتعالى لكن احنا بناخد بالاسباب). وموضوع التغذية هنقسمه ل 3 عناوين رئيسية:






1. معلومات عامة عن التغذية:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

طبعا لازم في الأول نفهم ان تغذية الجرو غير تغذية الكلب البالغ غير تغذية الكلب اللي بيتمرن تمارين رياضيه عنيفه، ده غير ان في انواع معينة من الكلاب ليها نظام مختلف في التغذية، ولازم قبل ما نفكر نعمل أكل للكلب نكون عارفين بالظبط الكلب بتاعنا ايه نظام تغذيته.
وفي 3 أنواع من الغذاء ممكن نعتمد عليهم: 









الطعام الجاف (Dry Food):





وده عبارة عن مجموعة من الفيتامينات و الدهون و مسحوق العظام و اللحوم المجففه مضاف ليها معادن وكربوهيدرات و أملاح بنسب مدروسه صح، بتكون مخلوطه خلط جيد مع بعض ومجففه و على شكل كرات صغيره (زي البلي) أو مشكلة على شكل عظام صغيره جدا. والطعام الجاف ده مفيد جدا خاصة انه بيمنع زيادة الوزن وكمان بيقدم للكلب كل العناصر اللي ممكن يحتاجها وخاصة الأملاح لأن ناس كتير بتنسى اضافة الملح للطعام وده احيانا بيأدي ان الجرو وهو صغير ياكل برازه لتعويض الأملاح، وكمان الطعام الجاف مفيد لأسنان الكلاب من ناحية انه بيزيد من حدتها وبيقوي عضلات الفك، وكمان بيعمل على تنظيف الأسنان.
وعيب الطعام الجاف ان سعره مرتفع جدا، وأكتر نوع مشهور هو Nutro وكان سعره 300 جنيه للكيس ال 20 كيلو، بس في زميل لينا في المنتدى كان جاب رابط قبل كده من بيؤكد ان النوع ده بالذات بيجيب سرطانات وتسبب في موت كلاب كتير. وحاليا منظمه ال FDA معترضه عليه. وفي غيره طبعا أنواع كتيرأوي أغلبها موجود في كارفور و سبينز في القاهرة أو من المستورد في شارع فيصل في الجيزة.
الطعام الجاف في ناس كتير جدا بتفضل تعتمد عليه كغذاء أساسي للكلب بدون اي حاجة تانيه، لكن انا بصراحه ضد الموضوع ده لأنه بيحتوي على مواد حافظة و مكسبات طعم وكمان سعره مرتفع جدا، وغير كده انا باحب الكلب يعيش حياته طبيعي علشام ميفقدش اي حاجة من سماته اللي ربنا خلقها فيه.







الطعام المعلب المخصص للكلاب: 





وده بردو بيكون عباره عن خليط من لحوم و عظام مطحونه و رز وفيتامينات و كربوهيدرات و أملاح ومكسبات طعم بس بيكون طعام معلب (زي البلوبيف) وبردو هو مفيد جدا لأنه مدروس بس انا بارفضه لارتفاع سعره ده غير ان ممكن الكلب يتعود عليه ويرفض اي طعام تاني غيره، وكمان لانه بيحتوي على مواد حافظة. لكن عامة ميزته هو الطعام المجفف انه مش محتاج اي تحضيرات وسهل جدا تقديمه ومش بيحتاج اي مجهود. علشان كده باكون مستعد بيهم هم الاتنين لان احيانا الواحد مش بيكون عنده وقت يعمل أكل للكلب.







الطعام المحضر في المنزل: 






ده بقى المهم في الموضوع، طبعا لأن اغلبنا مادياتنا متسمحش اننا نصرف على أكل الكلب 400 جنيه في الشهر مثلا. والطعام المحضر في المنزل مميزاته انك بتكون عارف انت بتقدم ايه للكلب بالظبط وضامنه تماما، وكمان كل الأصناف بتكون طازجه ومفيش اي مواد حافظة ولا حاجة. وعامة تحضير الطعام للكلب في المنزل متعة لأنه بيقربك من الكلب و بيحس بيك وانت بتعمل له أكله وبيشم ريحته وهو بيستوي ودي بتزود الرابطه بينك وبينه لانه بيحس انك بتتعب علشانه وكمان بتعمل تشويق للكلب لما يفضل واقف جنبك مستني الطعام.








2. وجبات متنوعة للكلاب:


أنا هقسم هنا الوجبات زي ما قلت لإفطار و غداء وعشاء، لكن مواعيد التقديم وعدد الوجبات هتختلف حسب عمر الكلب و نوعه و الرياضه.

[/b]


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

4 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 2:40 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px;"]ملاحظات مهمة:[/b]
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

ا- الوجبة اللي فيها البيض نيء دي بالذات خاصة بالكلاب اللي بتتمرن تمارين قاسيه و عنيفه زي الروت و البيت بول ومينفعش تكون وجبة يومية ثابته يعني في الايام اللي تم تمرين الكلب فيها، وبتقدم بعد بلوغ الكلب عمر 6 شهور مش قبل كده لأن البيض النيئ هيكون خطر عليه.

ب- الوجبة اللي فيها ماسورة أو ريش طبعا مش وجبة اساسيه، يعني بنديها للكلب مره كل يومين او 3 ايام علشان نقوي عضلات فكه ده غير فايده العظام والنخاع للكلب، وطبعا العظام بتساعد على تقوية الاسنان، وكمان بتقلل من توتر الكلب ومن رغبته في العض.

ج- طبعا ممكن نستبدل وجة العشاء بالباقي من وجبة الغداء، بس ده ميكونش مستمر كل يوم وخصوصا لغاية سن 6 شهور.

2- وجبات متنوعة للكلاب. 


3- عدد و مواعيد وطرق تقديم الوجبات.










3. عدد و مواعيد تقديم الوجبات:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.



وبالنسبه لتقديم الوجبات هيكون عليه شويه ملاحظات وهي كالآتي:

1- نراعي ان الوجبه متكونش لا سخنه اوي ولا بارده اوي.

2- بالنسبه للكبده بالذات نراعي انها تكون مرتين بالكتير في الاسبوع علشان مش نزود حمض اليوريك في جسم الكلب.

3- ياريت نبعد عن بواقي أكل المنزل اللي بتحتوي على كميات كبيره من الأملاح و الدهون والتوابل خصوصا لغاية سن 6 شهور.

4- عند وضع الاكل للكلب يفضل انك تدرب الكلب على انه يستنى لغاية ما تحط الاكل تماما في طبقه وبعدين تديله الامر انه يبتدي ياكل.

5- طبق الاقل يكون واسع ومش عميق جدا علشان الكلب يعرف ياكل فيه، ويكون ويكون ثقيل الوزن علشان مش يفضل يجري من الكلب وهو بياكل، وانا عن نفسي بافضل اطباق الفخار، و نراعي اننا نغسل الطبق بعد كل وجبة.

6- علشان نعود الكلب على انه ياكل اي حاجة، نحط له الاكل ولو ماكلش خلاص 20 دقيقه نشيل الاكل من ادامه ويقدم له تاني في معاد الوجبه التالية.

7- نحاول ننظم مواعيد الوجبات على اد ما نقدر علشان ننظم عمليات التمثيل الغذائي و الاخراج.

8- بلاش ندي الكلب اي وجبات اضافيه بين الوجبات الاساسيه، والمكافئات تكون بسكوت كلاب قطع صغيره او قطع لانشون صغيره.

9- دايما نوفر للكلب الماء النظيف اثناء الاكل لانه هيشرب على طول بعد الاكل. ونتأكد دايما من نظافة الماء وتغييره باستمرار.






6- مكان نوم الكلب في المنزل:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

أهم حاجة في مكان نوم الكلب اننا نراعي انه ميكونش نايم على بلاط لأن البلاط بيجيب هشاشه في العظام للكلب، خاصة بالنسبه للجراوي الصغيره لازم نراعي النقطه دي كويس معاها.

ويفضل يكون مكان نوم الكلب على شيء مسطح و مستوي علشان نحافظ على تكوين العظام في الشهور الاولى، يعني ممكن نجيب قطعة خشب ونفرش عليها بطانيه خفيفه تكون ناعمه و طرية علشان الجرو الصغير

وفي وسائد خاصه بالجراء الصغيره بتتباع جاهزه في المحلات زي سبينز و كارفور في القاهره مثلا، بس عامة سعرها بيكون عالي شويه، يعني بتتراوح من 300 إلى 800 جنيه.

والكلب من أول سن 6 شهور ممكن نعوده ينام في بيت خاص بيه، أو حقيبه السفر الكبيره المخصصه لكلاب، ودي نقطه مهمة جدا لتعويد الكلب على حقيبه السفر علشان يسهل التنقل بيه. وممكن كمان بيت الكلب يتم صناعته خصيصا للكلب بدل من شرائه على ان نراعي انه يكون من الخشب و يكون لونه فاتح على اد ما نقدر، ويكون مرتفع على الارض بمقدار 15 سم لمنع وصول الحشرات بسهوله ليه، وكمان لازم يكون ارتفاعه أكبر من ارتفاع الكلب ب 40 سم وهو واقف. 




ولازم نراعي بالنسبه للجراء الصغيره اننا نغير الفرش بتاع مكان نومه كل فتره صغيره ونراقبه لانه ممكن يكون قضى حاجته فيها، وكمان لازم نراعي نظافه مكان النوم كويس جدا وخلوه من الحشرات و الاوساخ. ويفضل اننا نقوم بتهوية ماكن النوم كل يوم لمده ساعتين صباحا في الشمس للقضاء على اي طفيليات او ميكروبات فيه.

ولازم الكلب يتعود من وهو صغير ينام في مكان مخصص ليه، لانه غالبا هيفضل ينام في حضن صاحبه علشان يحس بالأمان، بس مع مرور الوقت الكلب هيتعود ان مكان نومه على السرير، وطبعا ده مش صحي ابدا خاصة ان الكلب ممكن يكون في حشرات في وقت من الاوقات، وكمان الكلب بيغير شعره مرتين في السنه، وده هيسبب ان مكان نومنا هيكيون غير صحي بالمره.


والمكان اللي هنحط فيه سرير الكلب او وسادته لازم يكون مكان بعيد عن التيارات الهوائية المباشره، ويكون في ركن الغرفه، يعني في حائطين على الاجناب علشان الجرو الصغير يشعر بالأمان، ويكون المكان ده غير معرض لاضائة مستمره، ويكون بعيد عن اي مصادر للضوضاء المستمره، زي مثلا أجهزه التليفيزيون.

وفي الشتاء يفضل اننا نستعد بدفايه ضعيفه مش قويه علشان نحطها بالقرب من مكان نوم الجرو، واهم حاجة تكون الدفايه ضعيفه علشان مش تأثر سلبا على نمو عظام الجرو.

ودي صور لبعض وسائل نوم الكلاب، وهبتدي بالوسائد الخاصه بالجراء أو الكلاب ذات الحجم الصغير



















ودي بيوت الكلاب الجاهزة











ودي حقائب السفر للكلاب























النقطة السابعه 
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

يا شباب هي عمليات التنظيف و الاستحمام، وطبعا دي اهم حاجة لانها هي اللي بتحافظ لنا على صحة الكلب وبتضمن خلوه من الحشرات و كمان خلوه من اي امراض ممكن تتنقل ليه من الاهمال في النظافه، ده غير ان نظافة الكلب بتنعكس ايجابا على نظافة المنزل، وهنا هقسم الموضوع لـ 3 نقاط رئيسية.





1- استحمام الكلب:


استحمام الكلب من الحاجات اللي فيها سوء فهم عند اغلبيه الناس المبتدئه في تربية الكلاب، وسوء الفهم نابع من تخيلهم ان الكلب لازم يستحمى كل يوم علشان يكون نضيف، وطبعا ده خطأ كبير. الكلب يا شباب بيختلف عنا في حاجات كتير اوي، اولها ان فراء الكلب مغطى بماده زيتيه مهمتها انها تقوم بعمل عزل حراري للكلب، علشان تحافظ على درجة حرارة جسمه الداخليه بدون ارتفاع او انخفاض وعلشان مش يتأثر بدرجات الحرارة الخارجيه، طبعا العزل ده مش كامل تماما بس هي ليها عامل كبير جدا في المحافظة على استقرار درجة حرارة الكلب.








 
1


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

5 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 2:43 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px;"]الطبيعي اننا هنقسم الكلاب ل 3 فئات حسب طول شعرهم، وتسهيلا للناس هحط مثال على كل نوع علشان التقسيم يكون واضح[/b]






ده كان جدول مختصر بيوضح الفئات و عدد مرات الاستحمام و التمشيط
وطبعا مش دايما بنكون محتاجين نحمي الكلب، يعني في اوقات كتير الكلب مش بيكون محتاج استحمام، وده راجع لاتساخ الكلب نتيجة الخروح بره البيت، ولو الكلب مش متسخ بصوره كبيره ممكن نمسح على جسمه بقماشه مبلوله بس وبعد كده نمشطه وده كافي اوي لو الكلب مش متسخ بس في الصيف مش نزود الفتره دي عن شهر، يعني بين كل عمليه استحمام والتانيه فتره لا تزيد عن شهر.
والاستحمام بيكون بشامبو مخصص للكلاب، واغلبها بيكون معطر، بس طبعا اسعاره بتكون عاليه شويه، يعني بيبدأ من 30 جنيه وهو متوافر في محلات الحيوانات او في قسم الحيوانات في سبينز وكارفور مثلا، لكن في بدائل عنه اسعارها اقل ونفس التأثير وهو شامبو بيتادين بشري، وده بنجيبه من اي صيدليه وسعره 8 جنيه للزجاجه وآدي صوره ليه








والبديل التاني هو شامبو جونسون للأطفال وآدي بردو صوره ليه، بس انا بصراحه مش عارف سعره بالظبط






وطبعا لازم ننتبه لحاجة هي اننا منحميش الكلب ابدا بالصابون او بشامبو بشري لان مكوناته بتكون فيها مواد كاويه عنيفه على فراء الكلب و شعره وبتعمل جفاف في الجلد و تساقط للشعر وكمان بتقضي على الماده الزيتيه اللي بتحمي جسم الكلب.
وطريقة استحمام الكلب بتكون اننا نوقف الكلب في مغطس (بانيو) ونبدأ نبلل جسمه كله بالماء تماما مع مراعاة ان الآذان و العينين ميجيش عليهم ماء خالص، وكمان درجة حرارة الماء تكون معتدله، يعني لا بارده ولا ساخنه. وبعدين نبدأ نحط الشامبو على شعر الكلب من اول العنق لغاية الذيل، وبعدين نفرك جسم الكلب كله بالشامبو من فوق لتحت لغاية الاقدام ونحاول اننا نخلي الشامبو يتخلل داخل الشعر، ومش نسيب الشامبو فتره على جسم الكلب، وعلى طول نبتدي نرش الماء عليه علشان نزيل الشامبو تماما من على جسمه، ويفضل اننا وقت الاستحمام نحط قطعتين من القطن الطبي في اذن الكلب علشان نحميها من دخول الماء.
وبعد ما نتأكد تماما ان مفيش شامبو باقي على جسم الكلب ننشفه بفوطه كبيره ونضيفه تماما ونسيبه ينفض جسمه علشان يزيل اي ماء باقي على جسمه، وبعدين بقطعة قماش مبلوله ننضف وش الكلب وحوالين عيونه.
وبالنسبه للاذن ممكن نجيب محلول تنظيف اذن خاص بالكلاب ونبلل سلاكات تنظيف الاذن بيه وننظف الاذن من الجزء الظاهر فقط، والجزء الداخلي ده خطر ننظفه بنفسنا، ويفضل تركه للطبيب البيطري.
وطبعا واحنا بنحمي الكلب نحاول نلاطفه و نشجه بكلام جميل، واول ما الكلب يخلص الحمام بتاعه نأكله وناخده على مكان دافي ومفيهوش اي تيارات هواء ونسيبه لغاية ما ينشف، ويفضل اننا ندخله البلكونه علشان ينشف في الشمس وكمان بتبقى فرصه كويسه اننا نسمح للشمس بتطهير جسمه
حاجة بردو عايز أأكد عليها، اياكم والديزانون، يا جماعه الديزانون ماده سامه جدا وبتستخدم اساسا للبهائم زي الابقار و الجاموس، وخطر جدا استخدامها مع الكلاب، وممكن نستخدمها في تنظيف مكان نوم الكلب او الحمام بعد عمليه الاستحمام لكن مش نحمي بيها الكلب.
وبخصوص التمشيط يا شباب، التمشيط بيكون بأمشاط خاصه بالكلاب و يكون في اتجاه الشعر مش عكس الاتجاه، وفي فترات تغيير الشعر لازم نزود عدد مرات التمشيط علشان نزيل الشعر الميت وننشط فروة الكلب، ويفضل يكون الكلب في حالة استرخاء اثناء عملية التمشيط وبردو لازم نشجعه و نلاطفه اثناء عمليه التمشيط علشان يحب العمليه ومش يكرهها وتكون عقاب بالنسبه ليه.





ودي صور لمجموعه من ادوات التمشيط واسعارها بتتراوح من 15 ل 40 جنيه تقريبا





















2- تنظيف مكان نوم الكلب:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

تنظيف مكان نوم الكلب عمليه مهمة جدا، ولازم تتم بصوره يوميه، وهي اننا كل فتره نغير الفراش اللي بينام فيه الكلب ونغسله كويس و نعرضه فتره طويله لاشعه الشمس ويفضل الغسيل يكون في مغسله متخصصه وبمواد قاتله لاي بكتيريا او طفيليات.


3- تنظيف مكان قضاء حاجة الكلب:
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.


تنظيف مكان قضاء حاجة الكلب لازم يكون بعد قضاء الكلب لحاجته مباشره، ونراعي التطهير التام باي مواد مطهرة زي الديتول او الفينيك وبين كل فتره والتانيه نستخدم الديزانون في تنظيف مكان قضاء الحاجة.







8- تدريب الكلب على التعايش بسلام داخل المنزل


تربية الكلب في منزل تختلف كلية عن تربية الكلب في حديقه او فوق سطح او أي مكان تاني، لأن المنزل ليه قوانين وقواعد كتير جدا لازم الكلب يتقنها، ومنها على سبيل المثال لا الحصر قضاء الحاجة في الحمام، عدم تخريب الاشياء الثمينة، عدم تمزيق الفراش أو الأوراق، عدم النباح بكثره وبصوت مزعج، وغيرها كتير. وأكبر مشاكل بتواجه المربين في المنازل مجموعة من النقاط هتكلم فيهم واحده واحده، وكل نقطه هتكلم عن حلها.

1- عض الأثاث و الفراش وزوايا الأبوب:
العض غريزة عند أي كلب، وطبعا منقدرش نحرمه من العض، لان العض مهم جدا لتقوية عضلات الفك، وكمان العض بيزيل التوتر النفسي عند الكلب وبيساعد على بناء شخصية قوية للكلب لانه بيشعره بمصدر قوته. لكن العض في المنزل غير مرغوب فيه، وكتير جدا بنلاقي ان الكلب مبهدل الأثاث وخاصة الأثاث الخشبي من العض وخصوصا في فترات التسنين.
ولحل مشكلة العض لازم نبتدي مع الجرو من صغره، والموضوع بيتلخص في اننا نقوم السلوك و نوفر له البديل.
تقويم السلوك: بيكون بأننا اول ما نلاقي الجرو بيبدأ يعض في حاجة زي زوايا الأبواب او الفراش نديله أمر Stop بصوت حاد وحازم ونراعي ان تعبيرات الوجه تكون صارمه علشان يعرف ان ده غلط. ولو الجرو استمر على مكان معين غالبا بنلجأ اننا ندهن المكان ده بالفلفل الاسود أو الخردل (المسترده) لان ريحتهم و طعمهم منفر جدا للكلب وبالتالي حيفهم ان المكان ده غلط يعض فيه أو يسن اسنانه فيه.
توفير البديل: يكون بأننا نجيب عضاضه للكلب، ودي بتتباع جاهزة في محلات الحيوانات وهي عباره عن قطعة مطاطيه سميكه مخصصة للكلب للعض فيها، وكمان نجيب عظام الكالسيوم المجففه، وبعد ما ندي الكلب أمر Stop على طول نديله البديل ولما يبتدي يعض فيه نشجعه بكلمة تشجيع زي bravo مثلا. بكده نضمن تقويم سلوك العض عند الكلب.

2- النباح المستمر:
النباح المستمر مشكلة كبيره بتواجه مربين كتير، ونباح الكلب له العديد من المعاني، ممكن يكون من الفرح أو لمجرد جذب الانتباه لأمر غريب وحاجات تانيه كتير. ولتدريب الكلب على عدم النباح أول ما الكلب يبتدي ينبح نديله أمر السكوت زي Silence مثلا ونطبطب عليه، واول ما يسكت نشجعه بأمر برافو ونحاول نشغله بأي حاجة تانيه زي العابه مثلا، وفي نقطه مهمه لازم الانتباه ليها، مينفعش ندي الكلاب مكافئه مادية عند الاستجابه للأمر، لانه بكده هيتعود ينبح علشان ياخد المكافئه، يعني احنا كده عملنا العكس، فالمفروض ننتبه أوي للنقطه دي. وعامة تدريب الكلب على عدم النباح المستمر بياخد وقت و مجهود لأن النباح غريزة اساسيه في الكلب و النباح محبب ليه جدا، بس بالصبر الكلب هيستجيب.

3- محاولة الهجوم على الغريب:
طبعا أي كلب عنده حس أمني هيحاول يهجم على أي شخص غريب يدخل البيت، ودي مشكلة، وناس كتير بتقع في مشاكل بسببها لانه ياما بيخلي الكلب اجتماعي وبيتعامل مع الكل، يعني بيفقده الحس الأمني، او من التدريب الخطأ بيحصل العكس والكلب بيكون عدواني جدا. ولتدريب الكلب على التعامل مع الغرباء لازم نراعي اننا منقتلش جواه الحس الأمني، وفي نفس الوقت يفهم ان في أشخاص كتير مسموح ليهم دخول المنزل بشرط تواجد صاحب المنزل أو اي حد من أصاحب المنزل.
ولتدريب الكلب على كده بنبتدي معاه من سن 6 شهور وبعد ما يكون اتقن أمر الثبات، ونخلي شخص غريب يدخل من الباب، وقبل ما يدخل ندي الكلب أمر الثبات، طبعا اول ما الشخص يدخل الكلب هيقعد يهوهو ويتنطط، ساعتها نديله أمر السكوت (Silence) وأول ما يسكت نطبطب عليه، ونخلي الشخص يدخل ويتعامل مع أفراد المنزل، وبعدين لما الكلب يتقن موضوع الهدوء لازم نطور التدريب بحيث ان الشخص الغريب بعد ما يدخل والكلب يكون هادي يحاول يأذي أحد افراد المنزل، وبالطبع الكلب هيبتدي يهوهو و ينبح ويحاول يهاجمه، ساعتها نشجع الكلب و نكافئه ونخلي الشخص الغريب يطلع من البيت وهو بيمثل الخوف من الكلب. والمهم في التدريب ده اننا منطولش الفتره بين اول تدريب وتاني تدريب، يعني مجرد ما نتأكد ان الكلب بيسمح للغرباء بالدخول على طول نبدأ معاه التدريب التاني وهو الدفاع. بالطريقه دي الكلب حيفهم ان اي شخص غريب ممكن يدخل لكن لو فكر يأذي أي حد من افراد المنزل هيبتدي يتعامل معاه بعنف ويدافع عن المنزل.

4- الصلاة ومكان الصلاة:
من الأمور المهمة في التربيه في المنزل تدريب الكلب على عدم لمس اي حد بعد الوضوء واثناء الصلاه، وكمان عدم لمسه لسجاده الصلاه. والتدريب ده من اسهل التدريبات، وبيبدأ بعد ما الكلب يتقن تماما أمر Stay، بكل بساطه بنتجه للوضوء وبعد ما نخلص وضوء ندي الكلب أمر الثبات، وطبعا نمثل اننا بنصلي، واكيد الكلب هيحاول يقرب من الشخص المتوضي لان جسمه هيكون مبلل والكلب هيحاول يلحسه، ساعتها نديله امر الثبات ونكمل كأننا بنصلي، وكل ما الكلب يحاول يقرب أو يلمس سجادة الصلاه نديله أمر Stop وبعده أمر Stay وأول ما نخلص صلاة نشجع الكلب بكلمة برافو ونديله مكافئه. وبسرعه هنلاقي ان الكلب اتعود انه لما يشوفك بتصلي تلقائيا يستناك وميقربش منك أبدا، وممكن نطور التدريب اكتر بأنك قبل ما تدخل تتوضأ تقول للكلب "صلاه" وتنفذ التدريب، والكلب بعد فتره هيربط الكلمة بالحدث وأول ما يسمعك بتقول صلاه هتلاقيه مستنيك عند سجاده الصلاه ومش هيفكر يلمسك لغاية ما تخلص صلاه وتلم السجادة.

5- احترام آداب المائدة:
آداب المائده من الأمور المهمة جدا للكلب في المنزل، لأننا كلنا مش عايزين نعاني من كلب بيخطف الأكل من على المناضد أو بيمد فكه في الأطباق. والتدريب على آداب المائده بيبتدي بأننا نأكل الكلب وجبته قبل ما نبتدي الأكل بنص ساعه تقريبا، بحيث اننا نبدأ أكل أول ما هو يخلص، وبكده هتكون معدته ممتلئه ومش محتاج ياكل. وطبعا في البدايه هيحاول يقرب من الأكل، وكل ما يعمل كده نديله أمر Stop مع مراعاة اننا نسيب الأكل في مكانه ومنحاولش نبعده عن الكلب علشان مش نزود الفضول عنده والرغبه في الوصول ليه.

6- عدم الركض على الباب عند فتحه:
من المشاكل اللي بنواجهها مشكلة الباب. كلاب كتير جدا أول ما الباب يتفتح تلاقيه بيجري على الباب ويخرج منه، وطبعا ده سلوك غير مرغوب فيه، وحله بأننا ندي الكلب نزهة يومية، وندربه على عدم الخروج الا بالأمر، ودي بسيطه جدا، نبدأ اننا نربط الكلب بالليش، وبعدين نفتح الباب، طبعا الكلب هيحاول يخرج ويفضل يشد الليش، وهنا نفضل واقفين وندي الكلب أمر الثبات. لغاية ما يثبت تماما وبعدين نكافئه ونشجعه ونقفل الباب ونكرر التمرين كذا مره لغاية ما الكلب يتقنه، وبعد كده نطور التمرين بدون الليش لغاية ما نتأكد تماما ان الكلب مش ممكن يطلع من الباب.
الخطوة التالية هي اننا نزود الموضوع بحيث ان الكلب ميطلعش من الباب حتى لو ماخدش امر الثبات، وده بيتم باننا ناخد الكلب عند الباب عادي جدا ونفتح الباب بدون ما نديله امر الثبات، ساعتها ممكن الكلب يحاول يخرج، ولو حاول يخرج نديله امر Stop بس ونكرر التمرين لغاية ما نتأكد تماما ان الكلب مش ممكن يخرج من الباب.
بجانب التمرين ده لازم ندي الكلب التمرين المضاد وهو ان الكلب يخرج بالأمر. وده بيتم باننا كل يوم ناخد الكلب للنزهة، ونخصص كلمة معينة للخروج زي مثلا Go out ونبتدي ناخد الكلب للباب، ونفتح الباب ويكون الكلب مربوط بالليش، وبعدين نديله امر الثبات، ولما يقف تماما نقول له Go out وفي نفس الوقت نتحرك بره البيت ونبتدي النزهه. وبتكرار التمرين الكلب هيعرف ان الأمر ده معناه الخروج.

7- التعايش بسلام مع الحيوانات المختلفه في المنزل:
الكلب لازم يتعلم من الصغر التعايش بسلام مع اي حيوانات في المنزل، والموضوع ده مهم جدا وله شقين:
الشق الأول نفسي: وبيكون أننا نوازن بين حبنا لأي حيوان تاني وحبنا للكلب، يعني مش نفضل ندي اهتمام لحيوان تاني ادام الكلب علشام ميشعرش بالغيره ويحاول يأذيه.
الشق الثاني عملي: وبيكون اننا نعود الكلب على وجود الحيوان الآخر، ودي بتختلف من حيوان لآخر يعني تعامل الكلب مع القطط غير العصافير غير السلاحف وهكذا. باختصار الموضوع بيكون على حسب نوع الحيوان التاني وبيكون اننا نحاول نقرب الكلب منه ونقوم اي سلوك عدائي تجاه الحيوان التاني عن طريق أمر Stop والمكافئه المادية و التشجيع المعنوي.
وعامة تدريب الكلب على التعايش بسلام مع الحيوانات الأخرى موضوع كبير جدا ومحتاج موضوع منفصل وان شاء الله هبقى اعمله لاحقا.

8- تدريبات أخرى:
طبعا كل منزل وله قواعده الخاصه، وممكن أي مربي يدرب كلبه على قواعده هو الشخصيه، والتدريبات السلوكية عامه بتتمثل في أمر Stop والتشجيع و المكافئه، وفي الموضوع هنا ماقدرش احط كل القواعد لكن حطيت القواعد المشتركه في كل منزل. وفي أمور اتكلمت عنها سابقا زي قضاء الحاجة و التغذيه، ومواضيع تانيه لسه هتكلم عنها منفصله زي التعامل مع الأطفال.





9- تدريب الكلب على التعامل مع الأطفال






_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

6 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 3:35 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px; background-color: rgb(242, 231, 255);"]أذكرك حبيبتي بالفتوى:

تحريم اقتناء الكلاب إلا ما استثناه الشرع
ar - en - ur
Share | 
ما حكم تربية الكلاب في البيوت ؟. 

الحمد لله

أولاً :

لا يجوز للمسلم أن يقتني الكلب ، إلا إذا كان محتاجاً إلى هذا الكلب في الصيد أو حراسة الماشية أو حراسة الزرع .

روى البخاري (2145) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ إِلا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ ) .

وروى مسلم (2974) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( مَنْ اقْتَنَى كَلْبًا لَيْسَ بِكَلْبِ صَيْدٍ وَلا مَاشِيَةٍ وَلا أَرْضٍ فَإِنَّهُ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِهِ قِيرَاطَانِ كُلَّ يَوْمٍ ) .

وروى مسلم (2943) عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( مَنْ اقْتَنَى كَلْبًا إِلا كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَيْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطٌ . قَالَ عَبْدُ اللَّهِ : وَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ : أَوْ كَلْبَ حَرْثٍ ) .

قَالَ اِبْن عَبْد الْبَرّ : فِي هَذَا الْحَدِيث إِبَاحَة اِتِّخَاذ الْكِلَاب لِلصَّيْدِ وَالْمَاشِيَة , وَكَذَلِكَ الزَّرْع .

وروى ابن ماجه (3640) عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( إِنَّ الْمَلائِكَةَ لا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلا صُورَةٌ ) صححه اٍلألباني في صحيح ابن ماجه .

فهذه الأحاديث تدل على تحريم اقتناء الكلب إلا ما استثناه الرسول صلى الله عليه وسلم .

واختلف العلماء في الجمع بين رواية نقص قيراط ورواية نقص قيراطين .

فقيل : ينقص من أجره قيراطان إذا كان الكلب أشد أذى ، وينقص قيراط إذا كان دون ذلك .

وقيل : أخبر النبي صلى الله عليه وسلم أولاً بأنه ينقص قيراط ، ثم زاد بعد ذلك العقوبة فأخبر بنقص قيراطين زيادةً في التنفير عن اقتناء الكلب .

والقيراط هو مقدار معلوم عند الله تعالى ، والمراد ينقص جزء من أجر عمله .

انظر : "شرح مسلم للنووي" (10/342) ، "فتح الباري" (5/9) .

وقال الشيخ ابن عثيمين في "شرح رياض الصالحين" (4/241) :

وأما اتخاذ الكلب وكون الإنسان يقتنيه فإن هذا حرام , بل هو من كبائر الذنوب , لأن الذي يقتني الكلب إلا ما استثنى ينقص كل يوم من أجره قيراطان . . .

ومن حكمة الله عز وجل أن الخبيثات للخبيثين , والخبيثون للخبيثات يقال : إن الكفار من اليهود والنصارى والشيوعيين في الشرق والغرب كل واحد له كلب والعياذ بالله يتخذه معه , وكل يوم ينظفه بالصابون والمنظفات الأخرى ! مع أنه لو نظفه بماء البحار كلها وصابون العالم كله ما طهر ! لأن نجاسته عينية , والنجاسة العينية لا تطهر إلا بتلفها وزوالها بالكلية .

لكن هذه من حكمة الله , حكمة الله أن يألف هؤلاء الخبثاء ما كان خبثاً ، كما أنهم أيضاً يألفون وحي الشيطان ؛ لأن كفرهم هذا من وحي الشيطان ، ومن أمر الشيطان ، فإن الشيطان يأمر بالفحشاء والمنكر , ويأمر بالكفر والضلال , فهم عبيد للشيطان وعبيد للأهواء , وهم أيضاً خبثاء يألفون الخبائث . نسأل الله لنا ولهم الهداية " انتهى .

ثانياً :

هل يجوز اقتناء الكلب لحراسة البيوت ؟

الجواب :

لم يستثن النبي صلى الله عليه وسلم من تحريم اقتناء الكلب إلا ثلاثة فقط ، وهي : كلب الصيد ، وحراسة الماشية ، وحراسة الزرع .

فذهب بعض العلماء إلى أنه لا يجوز اقتناء الكلب لسبب غير هذه الأسباب الثلاثة ، وذهب آخرون إلى أنه يجوز أن يقاس على هذه الثلاثة ما كان مثلها أو أولى ، كحراسة البيوت ، لأنه إذا جاز اقتناء الكلب لحراسة الماشية والزرع فجواز اقتنائه لحراسة البيوت من باب أولى .

قال النووي في "شرح مسلم" (10/340) :

" هَلْ يَجُوز اِقْتِنَاء الْكِلَاب لِحِفْظِ الدُّور وَالدُّرُوب وَنَحْوهَا ؟ فِيهِ وَجْهَانِ : أَحَدهمَا : لا يَجُوز ، لِظَوَاهِر الأَحَادِيث ، فَإِنَّهَا مُصَرِّحَة بِالنَّهْيِ إِلا لِزَرْعٍ أَوْ صَيْد أَوْ مَاشِيَة , وَأَصَحّهمَا : يَجُوز ، قِيَاسًا عَلَى الثَّلاثَة ، عَمَلا بِالْعِلَّةِ الْمَفْهُومَة مِنْ الأَحَادِيث وَهِيَ الْحَاجَة " انتهى .

وهذا الذي صححه النووي رحمه الله من جواز اقتناء الكلب لحراسة البيت ، صححه الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في "شرح صحيح مسلم" ، قال :

" والصحيح أنه يجوز اقتناؤه لحفظ البيوت ، وإذا جاز اقتناء الكلب لتحصيل منفعة كالصيد ، فاقتناؤه لدفع مضرة وحفظ النفس من باب أولى " انتهى بمعناه .


الإسلام سؤال وجواب
[/b]


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

7 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 3:51 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
[b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px; text-align: -webkit-center; background-color: rgb(242, 231, 255);"]في الجزء ده يا شباب هناقش معاكم اهم النقاط في تعامل الكلب مع الاطفال و العكس. والموضوع ده بالذات حساس جدا ولازم يتخذ الحذر فيه تماما علشان نمنع اي حوادث قبل وقوعها. وأقصد بكلمة طفل المرحلة العمريه من سنتين الى 8 سنوات، لأن قبل كده الطفل بيكون رضيع وأكيد لازم نبعد الكلب عنه أو يكون الكلب تحت المراقبه مهما كان منعا لحدوث اي حوادث خطيرة. وبعد سن 8 سنوات الطفل بيكون كبر ونوعا ما اتكون لديه نوع من الوعي و الادراك وممكن يتعامل مع الكلب بصورة شبه سليمه مع بعض توجيهات الآباء طبعا.

ولسهولة مناقشة الموضوع هناقشه من محورين اساسيين، الاول لو انت جايب الكلب جرو صغير زي ما سبق و اتكلمنا، والتاني لو الكلب كبير (طبعا دي مهمة في حالة ان عندك كلب اساسا وربنا رزقك بأول طفل).

1- اقتناء جرو صغير في وجود أطفال:
طبعا دي أفضل حالة ممكن نقتني فيها جرو وهي وجود أطفال صغيرين، وذلك لسهولة تعريف الأطفال على الجرو، وفي نفس الوقت الجرو هينشأ مع الأطفال في بيئة واحدة وهيعتبرهم أصحابه، ده غير استمتاعه باللعب معاهم وكمان الجرو بكل سهولة هيتعود على ماهو صواب وما هو خطأ في علاقته بالأطفال.

ونيجي بقى لأول حاجة وهي بداية تعارف الطفل و الجرو. في البداية لازم يكون في مراقبة صارمه من الآباء للأطفال اثناء تعاملهم مع الجرو، لأن الطفل بطبعه فضولي وبيبني بالفضول ده قاعدة بيانات لكل ما هو محيط بيه، وكذلك الجرو. وعلشان كده في الشهور الأولى لازم نفهم الأطفال انهم يتعاملوا مع الجرو بحنان و هدوء، وعدم ايذاء الجرو بأي شكل من الأشكال، زي مثلا شد ذيل الجرو أو ضربه بعنف، لان الأمور دي خطيرة. هي مش هتعمل اي سوء في العلاقة بين الاتنين لكن هتخلي الجرو غبي في التعامل مع الأطفال لأنه بالتأكيد هيتخيل ان دي طريقة التعامل الطبيعية، وطبعا هيكبر الجرو وقوته هتزيد وهيفضل فاهم ان اللعب و الهزار يكون بالعنف وده بالتأكيد هيأذي الأطفال.

فأهم حاجة ننبه عليها هي عدم ايذاء الجرو، ودايما نشجع الألعاب اللطيفه مع الجراء، زي مثلا لعبة retrieve ودي من أفضل الألعاب وبتنمي قدرات الجرو بسرعة، كمان بتعمق العلاقة بين الجرو و الطفل وطبعا مفيدة جدا لصحة الجرو و الطفل معا.
اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجم الطبيعي.

كمان مهم جدا اننا نشرك الكلب في اللعب مع الأطفال أطول فترة ممكنة، لأن الجرو بيعتبر نفسه أحد أفراد الأسرة ولما بيشوف الأطفال بتلعب بيكون نفسه هو كمان يلعب معاهم، وحرمانه من اللعب بيولد جواه كره للطفل ممكن ينقلب لغيرة شديده مدمرة لما يكبر وده طبعا غير مطلوب بالمرة.
يفضل كمان ان مواعيد أكل الجرو تكون في وقت أكل الأطفال، وده علشان الجرو يتعود ان الكل بياكل في وقت واحد، وكمان دي بتبني حاجز الاحترام بينه وبين الآباء، يعني الجرو حيفهم انه زي الأطفال، بياكل في وقتهم وبيلعب معاهم، وبالتالي الآباء ليهم وضع خاص وده هينمي احترامه ليهم وكمان هيقرب بينه وبين الأطفال جدا.




طبعا لازم ننبه على الأطفال عدم شد ذيل الكلب، وعدم اللعب في الأذن، ولازم ننتبه للسقوط، لان ممكن أثناء اللعب الطفل يقع على الجرو وده أكيد هيسبب أذى كبير ليه خصوصا ان عظامه بتكون لينة جدا. ومن الأمور المهمة كمان اثناء فترات اللعب اننا نلاحظ نوعية الألعاب اللي الأطفال بتلعب بيها علشان ميكونش فيها اي قطع صغيرة ممكن الكلب يبلعها وتسبب له مشاكل.
ولما الكلب يوصل عمره لسنتين هنا بقى لازم نعمل فرق بين الكلب وبين الطفل، لأن الكلب بيكون وصل لمرحلة الشباب، ولازم يشعر بشخصيته الجديدة.

وهنا بنبدأ نبعد الأطفال عن الكلب في فترات التمرين بتاعته، والنزهات المقصود منها التدريب بتتم بعيد عن الأطفال علشان الكلب يشعر بالمسؤولية وبأن ده شغل مش لعب، وكمان لو الكلب عمل اي حاجة خطأ لازم العقاب يكون بعيد عن الأطفال، ونفس الموضوع للأطفال، لو طفل أخطأ نراعي اثناء عقاب الطفل ان الكلب يحس العقاب ده مش ليه انما هو للطفل فقط علشان الكلب يحس بشخصيته وبأنه خلاص تجاوز مرحلة الطفوله وانه مسؤول عن الأطفال.

2- اقتناء كلب كبير مع وجود طفل:
تاني محور وهو لو جالك كلب كبير وانت عندك أطفال. هنا بقى هنواجه مشكلة اساسية وهي تعريف الكلب على الطفل في البداية، وطبعا دي بتاخد وقت شويه. ولحل المشلكة دي بنتبع اسلوب جميل جدا وهو توليد الرغبة المعاكسة في الكلب. بمعنى تاني اننا نخلي الكلب هو اللي نفسه يتعرف على الطفل وهو اللي يسعى لكسب وده، وهي طريقة طويله شويه في تنفيذها بس نتيجتها ممتازة.



بنبدأ في الأول نخلي الكلب يشوف الأطفال وهم بيلعبوا بدون ما نسمح له باللعب معاهم لمدة اسبوع مثلا، وخلال الوقت ده هتبدأ الرغبة تتولد داخل الكلب لحبه في اللعب، وهيكون عايز يلعب معاهم بأي شكل. وأول ما نلاقي الكلب بينبح ويهز ديله وهو شايف الأطفال بتلعب نخلي الطفل يقرب من الكلب بهدوء وهو مبتسم طبعا، ويحط في ايده اي حاجة بيحبها الكلب زي قطعة لانشون مثلا، ويقرب بهدوء من فم الكلب من تحت ويخلي الكلب ياخدها منه. دي أول مكافئه من الطفل للكلب وصدقوني ليها تأثير رهيب على الكلب أكتر من ان الطفل يحاول يتودد للكلب بأنه يمسح على راسه أو ضهره. وكمان بلاش ابدا تكون بداية العلاقة ان الطفل يحاول يحط ايده على راس الكلب لأن الحركة دي بتستفز المشاعر العدوانيه عند الكلب.




أول ما الكلب ياخد المكافئه من ايد الطفل نخلي الطفل يداعب المنطقة تحت ذقن الكلب و عند الرقبة من تحت وهو بيقول للكلب كلام مشجع، وهنا هتبتدي الثقه تتولد بين الاتنين، وساعتها نسمح للكلب باللعب مع الأطفال، طبعا تحت المراقبه ولفتره مش طويله يعني بالكتير ربع ساعه، وأهم حاجة ان الأطفال تحسس الكلب السعادة للعبه معاهم وانهم مش خايفين منه ابدا، وبعدين ناخد الكلب بعيد عنهم ونكافئه بوجبة طعام شهية ويفضل تكون مختلفه عن الوجبة المعتادة علشان يحس انها مكافئه.
بكده نكون حفزنا الكلب للعب مع الأطفال، وهنلاقيه اول ما يسمع صوتهم وهم بيلعبوا بيكون عايز بلعب معاهم باي شكل، وتدريجيا هنلاقي الثقه اتولدت تماما بين الكلب و الطفل بدون مشاكل.

واهم حاجة في اول اسبوعين، اننا نلاحظ تصرفات الكلب مع الأطفال، ونقوم اي سلوك فيه خطورة على الطفل. يعني مثلا لو الكلب حاول يعض طفل على طول نديله أمر التوقف وناخده ونمنعه من اللعب فتره لا تزيد عن 10 دقائق ويكون في نفس الوقت شايف الأطفال بتلعب علشان الحافز يكون موجود. بكده حيفهم ان اي سلوك خاطئ معناه الحرمان من اللعب.ومع الوقت كل العادات الغير مرغوب فيها حتنتهي والكلب حيحب الاطفال جدا وهيشعر بالمسؤولية تجاههم وهيكون أفضل رفيق ليهم.



وعامة كل الكلاب عندها حس رعاية الأطفال، لكن في أنواع مميزة بتهتم جدا بالأطفال زي الجولدن ريتريفر و الجيرمن شيبرد، النوعين دول بالذات بيهتموا جدا بالأطفال بصورة فطرية وفيهم حاجة غريبه وهي انهم بدون تدريب بيقدروا يحددوا ايه الحاجات اللي بتأذي الطفل ويتفادوها، يعني صعب جدا تلاقي كلب جيرمن شيبرد بيلعب مع طفل بعنف، العكس هو الصحيح تلاقي الجيرمن بيلعب من الطفل بكل حنان وهدوء وكمان بيحافظ عليه من اي أخطار

وطبعا الناس اللي ربت عارفه الكلام ده كويس ومتأكده منه تماما، وزمان وانا طفل كان عندنا كلب جيرمن شيبرد ماما مكانتش بتآمن عليا غير وهو جنبي والكلب كان دايما واقف جنبي وهمه كله اني ماتخبطش في حاجة مثلا وانا ماشي ويفضل متابع حركاتي بكل هدوء وهمه كله هو سلامتي.





10- التنزه بالكلب و التمارين الرياضيه المختلفة




في الجزء العاشر يا شبابا هتكلم عن أكتر حاجة بتسعد الكلاب وهي التنزه و التمارين الرياضيه. وقبل ما ندخل في الموضوع عايز أوضح حاجة مهمة جدا وهي الفرق بين التنزه و الرياضة.





في ناس كتير أوي متخيلة أن الرياضة للكلب هي مجرد تمشيه نص ساعة في اليوم وخلاص، وناس تانيه فاهمة الرياضه على انها حاجة زي تمارين كمال الأجسام كده كلها عنف وجدية. لكن الواقع مختلف عن كده بكتير. والكلام في الموضوع ده هيكون مخصص للكلاب اللي عايشه في شقق، يعني مش بيت بحديقة مثلا أو فوق سطح لأن الوضع بالنسبه ليهم هيكون مختلف.

الكلاب حيوانات نشيطة بطبعها وربنا خلقها وهيأ جسمها للنشاط ده، والعيشة في شقق بتأذي الكلب نفسيا قبل ما تأذيه صحيا. وممارسة التمارين الرياضية والتنزه بتقلل من الضغط النفسي عند الكلب، وكمان بتبدد اي نشاط زايد ممكن يكون مدمر في البيت، لان الكلب لما بيزهق بيبتدي يطلع نشاطه الزايد في شكل عنف في التعامل أو شراسه أو اعمال تخريبيه في المنزل زي تقطيع الفراش أو الأثاث أو عض الأشياء الخشبية، وفي حالات متقدمه بتوصل لتبول أو تبرز متعمد في أماكن خاطئه. علشان كده الكلب محتاج نوعين من الترويح عن نفسه:




1- التنزه

التنزه مقصود بيه المشي مع الكلب بسرعة الانسان العادي، وغالبا بيكون الكلب مربوط بالليش علشان ميجريش بعيد أو يأذي حد أو تحصل له حاجة. والتنزه مهم جدا للكلب لأنه بيرفع من معنوياته وبيساعد على تحريكه لكل عضلات جسمه وبيزود من طاقة الرئتين وبينشط الدورة الدموية، وكمان بيساعد الكلب على التعرف على المجتمع وبينمي حواسه المختلفه، من ادراك و شم وتقدير الابعاد و المسافات، وأهم حاجة انه بيزود من ارتباطه بصاحبه.

وبما ان التنزه مهم للكلب بالصورة دي فلازم الكلب يوميا يخرج على الاقل نص ساعة في نزهة، ويفضل تكون النزهة في مكان هادي خصوصا في شهور عمره الأولى علشان الكلب ميخافش من المجتمع ويتعود عليه تدريجيا. وطبعا لازم مع التنزه نبدأ تدريبات الطاعة المختلفة الخاصة بالتنزه زي المشي بالليش و طاعة الأوامر خارج مكان المعيشة و خلافه.



ويفضل في اوقات التنزه يكون الكلب مع صاحبه بس، وميكونش معاهم حد تاني، يعني مثلا مش تروح تقابل واحد صاحبك كل يوم وانت بتنزه كلبك لأنه كده هيحس انك بتخرج مش علشان تسعده انما بتاخده معاك وخلاص وده هيضعف الروابط بينكم. انما ممكن تخرج مثلا بيه وانت رايج تشتري اي طلب، كده الكلب حيفهم انك عايزه معاك حتى وانت بتجيب حاجة، ويفضل انك تاخد معاك اي حاجة هو بيحبها وتديها له بعد ما تشتري طلبك علشان يحس انه عمل حاجة كويسه لما خرج معاك في طلبك. وبعد ما الكلب يتم سنه ونص، ممكن النزهة تكون مع اصحابك او اي حاجة، لانك هتكون بنيت شخصية الكلب خلاص ومعادش في اي مشاكل بالنسبه له انك تخرج تقابل حد وهو معاك، لانه حيفهم انك بتحب يكون معاك حتى وانت بتعمل حاجة تخصك انت.




2- التمارين الرياضية

المقصود بالتمارين الرياضية هي ممارسة تدريبات معينة لتحسين صحة الكلب والارتقاء بمستواه البدني، والتمارين دي لازم تكون بنظام معين، وجدول تدريبات مظبوط، وأهم التمارين الواجب اتباعها مع كل الكلاب هي:

أ- المشي الحر: المشي الحر هو انك تاخد كلبك لمكان هادي ومفيهوش اي عربيات أو اي حد ممكن يضايقه وتسيبه يجري ويلعب او يمشي جنبك بدون ما يكون مربوط. والمشي الحر مهم جدا جدا لتحسين سلوك الكلب والارتقاء بحالته النفسيه، ويفضل يكون المشي الحر 3 مرات في الأسبوع لمده ساعة في كل مره. 

وياريت اننا نلعب مع الكلب في فترة المشي الحر ألعاب زي الجري أو retrieve لأن الالعاب دي بتنمي قدرات الكلب بصورة كبيره وبتبني شخصيته بسرعة كبيرة. والمشي الحر يفضل يكون في مكان فيه نجيل، يعني مش على الاسفلت علشان يكون مناسب لأقدام الكلب (المخدات).






 



ب- الركض: الكلب من سن 8 شهور محتاج أنه يركض ركض متواصل لمدة نصف ساعة مرتين في الأسبوع وده لتنشيط الدورة الدموية و الرئتين وتحسين قدرة العضلات عامة، وكمان الركض بيساعد بصورة كبيرة على بناء جسم الكلب بشكل سليم ومتناسق. 

والركض أسهل حاجة ليه انك تركض بجانب كلبك، طبعا مش ركض سباق انما ركض رياضي عادي، أو انك تخلي الكلب يجري جنبك وانت راكب دراجة مثلا مع مراعاة ان سرعتك تكون مناسبة للكلب.







.
[/b][b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px; text-align: -webkit-center; background-color: rgb(242, 231, 255);"]
جـ - القفز: كل كلب محتاج انه يدرب على القفز، وتمارين القفز مهمة للكلب من سن 6 شهور علشان عضلات الفخذين و الظهر. وتمارين القفز هتكون مره واحده اسبوعيا ونبدأ بارتفاع بسيط يعني ممكن 30 سم كويس أوي وكل مره نزود الارتفاع.









11- تدريبات الطاعة المختلفة في المنزل






في الجزء ده يا شباب هتكلم عن التدريبات العامة اللي ممكن ندرب الكلب عليها في المنزل وغالبا بنكون محتاجينها، زي مثلا تدريب الثبات وتلبية النداء و دخول الكلب لمنزله أو مكان نومه. وطبعا في تدريبات كتير جدا ممكن ندرب الكلب عليها، لكن انا هنا هناقش أهم تدريبات محتاجينها علشان نقلل أو نمنع المشاكل تماما في المنزل.





1- تدريب الثبات:

تدريب الثبات من أهم التدريبات في المنزل وصدقوني هتحسوا بقيمته جدا اثناء عمليات التنظيف أو اي حاجة الكلب ممكن يتخيل انها لعب، وبيفيد جدا لو جالك ضيف مثلا أو عامل من عمال توصيل الطعام وانت مش عايز الكلب يقرب منه.

وتدريب الثبات بيبدأ بعد اتقان الكلب لأمر الجلوس وبيكون في سن 4 شهور الى 6 كحد أقصى، وطريقة التنفيذ بتكون كالآتي:

1- نبدأ باننا ندي الكلب أمر الجلوس وننتظر لما الكلب يجلس تماما.

2- نمسك مكافئه الكلب في الايد اليمين، وندي الكلب أمر الثبات (اثبت) او (stay)

3- طبعا الكلب مش حيفهم الامر في الأول و هيحاول يقرب منك علشان ياخد المكافئه، اول ما يعمل كده تديله أمر الجلوس تاني وتبعد عنه المكافئه، واول ما ينفذ الأمر تماما تديله أمر الثبات تاني.

4- بعد تكرار الأمر كذا مره الكلب حيفهم انه مطلوب منه انه ميتحركش علشان ياخد المكافئه، وبعد كده ننتقل للمرحلة التانية.

5- بعد ما ندي الكلب أمر الجلوس و الثبات نبتدي نتحرك للخلف خطوة، وهنلاقي الكلب عايز يتحرك هو كمان علشان يكون معاك، هنا تقف تماما وتدي الكلب أمر الجلوس و الثبات ولما يجلس تبتدي تتحرك للخلف خطوة.

6- بتكرار الامر الكلب حيفهم ان مطلوب منه الثبات، واول مره الكلب ينفذ فيها الامر ويسيبك تتحرك خطوة و هو ثابت تقوم رايح عليه ومديله المكافئه.

7- نفضل نكرر الأمر ده كذا مره، وكل مره نزود عدد الخطوات.

8- بعد اتقان الكلب للأمر بالشكل ده، نبتدي نغير التدريب بحيث انه ياخد أمر الثبات ونتحرك احنا لاي مكان، مش للخلف، في الغالب الكلب هيخالف الامر و يتحرك معاك، وهنا ترجع تقف و تديله أمر الجلوس و الثبات.

9- وهكذا تفضل تغير كل مره شكل حركاتك، وكل ما الكلب ينفذ تديله المكافئه، وبعد فتره هتلاقي الكلب اول ما ياخد أمر الثبات مش بيتحرك مهما انت عملت.




2- تدريب تلبية النداء:

التدريب ده تدريب مهم وغالبا بيجي لوحده، يعني مش محتاج بذل مجهود، خصوصا لما بيكون الكلب متربي في البيت، واهميته بتبان لما بنخرج بالكلب، والمطلوب من التدريب ده ان الكلب يقطع اي نشاط بيمارسه و يلبي النداء على طول، علشان نقدر نسيطر على الكلب في حالة اي نشاط غير مرغوب فيه، والتدريب ده بيبدأ من اول يوم نجيب فيه الجرو للبيت. وخطوات التدريب كالآتي:

1- في البداية لازم نعود الكلب على اسمه، يعني كل شويه نقول له اسمه واحنا بنبص لعنيه مباشره و بنبتسم، علشان الكلب يدرك ان ده اسمه.

2- بعد ما الكلب يتعود على اسمه، وده بنلاحظة باننا اول ما نقول اسم الكلب تلاقيه بينتبه ويبص لك على طول، نبتدي نعوده على امر النداء زي مثلا تعال أو come او get here، وده عن طريق اننا نقول اسم الكلب وبعد كده نديله امر النداء.

3- في البداية الكلب مش حيفهم ايه المطلوب منه، وعلشان نوصل له المعلومة نجيب اي مكافئه، ونبينها للكلب في ايدنا ونديله امر النداء، واول ما الكلب يجيلك تديله المكافئه وطبعا تقول له برافو او اي كلمة تشجيع.

4- بتكرار الامر الكلب حيفهم ايه المطلوب منه، بس المهم في الموضوع انك تكرر الامر في كذا حالة، يعني مره و الكلب بياكل و مره وهو بيلعب ومره وهو نايم، بحيث انك توصل لمرحلة متقدمه جدا من الطاعة، وهي دي الهدف من الأمر.

5- من الأفضل اننا نضيف على الامر ده ان لما الكلب يجيلك يقعد وياخد وضع الثبات، بحيث نضمن تماما ثباته.




3- تدريب الكلب على الذهاب لمكان نومه:

التدريب ده من اهم التدريبات، وعامة تنفيذه بسيط جدا، وهو اننا نقول للكلب روح البيت، ونكون رابطين الكلب بالليش وناخده على مكان بيته، واول ما نوصل نديله امر الجلوس، ومع تكرار الامر هتلاقي الكلب فهم لوحده، وطبعا ده يختلف تماما عن تدريب الكلب على الذهاب لبيته لو الكلب عايش في حديقه مثلا او فوق سطح.





12- تدريب الكلب على الحراسة الأولية للمنازل


أخيرا وصلنا للجزء الثاني عشر وهو تدريب الكلب على الحراسة الأولية للمنازل، وقبل ما أبدأ في الموضوع عايزين نتكلم باختصار عن الفرق بين أنواع الحراسة.






الحراسة بتنقسم لثلاثة أنواع:

1- حراسة أولية: و المقصود بيها ان الكلب بيكون زي جهاز الانذار، بينبح على الغرباء أو عند حدوث اي اختراق لمحيط سكنه في محاولة لتنبية أصحاب المكان.

2- حراسة متقدمة: وهي تحميل الكلب كافة مسؤوليات الدفاع عن المكان في غياب اصحابه عنه، من هجوم على الغرباء وتفقد المكان باستمرار وتحذير الحراس عن طريق النباح عند حدوث اي اختراق للمكان اللي مطلوب منه يحرسه، وده اللي كلنا بنحتاجه في الفيلل أو المزارع و المخازن و غيرها. وعامة الحراسة المتقدمة موضوع كبير جدا وفن راقي في التدريب.

3- الحراسة الشخصية: وهي ان الكلب يكون زي البودي جارد، يمشي مع شخص معين بغرض حمايته من اي اعتداء بدني عليه، ومنع اي احتكاك مباشر بيه، ودي عملية خطيره في التدريب لأن اخطر نقطة فيها ازاي توصل بالكلب للمرحلة اللي يقدر يقيم فيها الخطر، ويتعامل ازاي مع كل نوع من أنواع الخطر.

وعامة انا باحضر موضوع متكامل عن الحراسة بأنواعها و طرقها وان شاء الله هناقش فيه كل الانواع دي باستفاضه تامة.






دلوقتي نتكلم عن الحراسة الأولية، وهي المطلوبة في المنازل وممكن أي مبتدئ يدرب كلبه عليها. وخطوات التدريب كالآتي:

1- بنبدأ نعزل الكلب عن أي غرباء من سن 8 شهور، و الخروج بالكلب هيكون في وقت متأخر جدا بالليل وفي أماكن هادية، بحيث ان الكلب ميشوفش اي حد خالص لمدة شهر ونص أو شهرين، وهي مدة التدريب.

2- لازم الكلب يدرك ان الغرباء خطر، وده بيتم باننا نحضر اي شخص غريب، ولكن موثوق فيه، ونخليه يقف على باب المنزل، بدون ما يدخل، ولو الكلب جري عليه علشان يلعب معاه نديله أمر التوقف وبعده أمر الثبات، وبعدين أمر النباح، واول ما الكلب ينبح لازم الشخص يعمل نفسه خايف ويرجع لورا ويخرج من المنزل.

3- نكرر التدريب كذا مره، لغاية ما الكلب يبتدي ينبح لوحده بدون الامر أول ما يشوف حد غريب على الباب.

4- بعد كده نطور الامر باننا نطلب من الشخص الدخول للمنزل، طبعا الكلب هينبح عليه، وكل ما ينبح أكتر لازم الشخص يعمل نفسه خايف اكتر و يبتدي يرجع لورا تاني.

5- ونستمر على التدريب ده فتره، بحيث الكلب يفهم تماما ان البيت ده منطقته وممنوع على اي شخص غريب يدخل المنطقة دي.

6- بعد ما الكلب يتقن الموضوع تماما، نطور التدريب اكتر، باننا نربط الكلب بالليش ونخلي شخص يدخل، طبعا الكلب هيبتدي ينبح و يتجنن، هنا نخلي الشخص يقرب من الكلب أكتر بس وهو بيمثل انه خايف ويحاول يضرب الكلب.
7- نتيجة لان الكلب في البداية اخد ثقه في نفسه هنلاقي عنده استعداد انه يهجم على الشخص ده، واول ما يهجم عليه نحمسه و نشجعه، وفي نفس الوقت اول ما الكلب يبتدي الهجوم الشخص لازم يهرب على طول من باب البيت.

8- بعد ما نكرر التدريب ده كذا مره، نخلي الشخص يدخل بس المره دي وهو واثق من نفسه، ويقرب من الكلب بثقه و يحاول يضربه وهو مش خايف، واول ما الكلب يحاول يهجم عليه نحمسه و نشجعه جدا، بس المره دي الشخص ميجريش، انما يرجع خطوتين لورا ويفضل ساكت شويه وبعدين يقرب تاني من الكلب، وكل ما الكلب يحاول يهجم عليه نحمسه أكتر، ومنطولش الامر، يعني كلها 3 دقائق بالكتير و بعدين الشخص يمثل الخوف و يخرج من الباب.

9- بعد ما الكلب يتقن التمرين اللي فات، ننتقل للمرحلة اللي بعدها وهي نخلي شخص غريب يدخل البيت، الكلب هينبح عليه، نسيبه ينبح و الشخص يتجاهل الكلب تماما وياخد اي حاجة من البيت و يحاول يخرج بيها، هنا نبتدي نقرب الكلب من الشخص ونخليه يبتدي يهجم عليه، واول ما يهجم عليه نخلي الشخص يسيب الحاجة اللي اخدها ويجري.

10- ونكرر التمرين كذا مره لغاية ما الكلب يتقنه تماما.

11- بعد كده نخلي الشخص يتمسك بالحاجة اللي اخدها وهو بيهرب، وهنا نبتدي نجري وراه بالكلب، طبعا كل الكلام ده و الكلب مربوط، و ولما يوصل لباب المنزل نخليه يرمي الحاجة اللي اخدها و يهرب، ونكرر التمرين ده كتير علشان الكلب يفهم ان المطلوب منه ان الشخص او المتسلل يسيب اي حاجة اخدها من البيت.



بكده ينتهي التدريب، وهو تدريب مفيد للحراسة الاولية، يعني الكلب مش هيخلي حد غريب يدخل من غير ما ينبح وينبه كل اللي في البيت، وكمان بنديله مبادئ الحراسة.

هنا بقى لازم نسأل سؤال، ازاي اي لو جالي ضيف ادخله البيت. وللاجابة راجعوا الكلام اللي كتبته في الجزء الثامن هتلاقوا جزء بيتكلم عن كيفية التحكم في النباح على الغرباء والسماح للضيوف بالدخول.

حاجة تانيه مهمة احب انوه عنها وهي ان التدريب ده معمول للكلاب اللي معندهاش حس امني عالي وغير شرسه بالمره. لكن في كلاب عندها حس امني عالي ومش محتاجه اي تدريب على الحرا
[/b][b style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif; font-size: 19px; text-align: -webkit-center; background-color: rgb(242, 231, 255);"].
[/b]


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

8 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 3:52 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
مش اوي يعني ههههههه

يا خلاصييييي
















 
0


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

9 رد: شرح مفصل عن الكلاب وانواعها بالصور في الأحد 21 يوليو 2013, 3:53 pm

وليد محمد الشبيبي

avatar
مؤسس المنتدى ومديره المسؤول
موسوعة كاملة عن الكلاب وكل مايخص تربيتها وسلالاتها - العضوة شيرى شو هي صاحبة المشاركة




 






مبرووووووووووك العربيه يا عم


اضحك الصوره تطلع حلوه

شيلوني بحنيه ماما تعبت فيا

توئم غير متطابق

نيمييييييييييي شوية كتشب بقي










 


_________________
<P>
<BR>
<BR></P>

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى